Besvarat

E-sim för mobil

  • 22 January 2024
  • 1 svar
  • 129 visningar

Hej Tre

Jag är egentligen i behov av att kunna hantera två olika mobilnummer i min Iphone 14. Ibland behöver jag använda ett officiellt nummer och ibland hade det varit trevligt med ett mer privat nummer. 

Går det att fixa detta med ett e-simkort? Behöver jag ha två olika abonnemang, varav ett abonnemang finns som e-simkort i min mobil, eller kan jag använda med mobilabonnemang och där skaffa e-simkort som jag sedan ger ett nytt privat mobilnummer? 

Henrik 

icon

Bäst svar av Pettersson 22 January 2024, 15:58

Visa original

1 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Henrik Silfverstolpe Hej,

 

som det är i dagsläget kan ett simkort endast ha ett nummer. Du behöver således antingen två mobilabonnemang eller exempelvis ett mobilabonnemang och ett kontantkort. iPhone 14 har stöd för att ha två simkort aktiva samtidigt - antingen ett fysiskt sim och ett eSIM eller två eSIM. 

En lösning du kan ha hos Tre är följande

  • Huvudabonnemang med ditt “officiella” nummer. Detta kan du ha som eSIM.
  • Extra användare med ditt mer privata nummer. Detta kan du ha som eSIM. 

Båda numren delar på samma surfmängd och du kan ringa och SMSa med samma villkor från båda numren. 

I din telefon kan välja vilket nummer som du ska ha som förvalt nummer när du SMSar och ringer, men det går givetvis att byta inför varje samtal. Du väljer också vilket du vill ha som förvalt simkort för datatrafik. Båda numren går att ha aktiva för iMessage och FaceTime om du så önskar. Du kan bli nådd på båda numren så länge de är aktiva samtidigt. 

 

Hänger du med? 😄📲

Svara