Skip to main content
Fråga

EOSL för era Zyxel 5G-routrar

• April 18, 2026
  • 4 svar
  • 24 visningar

Hej! 

Funderar på om det finns några datum gällande EOSL för de olika versioner av Zyxel NR5103E routrar som ni säljer och sålt i några år? Hur länge kan vi förvänta oss funktions- och säkerhetsuppdateringar till dessa?

Det kostar ju några tusenlappar att köpa en ny, därav min fråga. 

4 svar

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • April 20, 2026

Hejsan ​@Serverparken!

Bra fråga! Vi har avtal som sträcker sig tre år från det att vi lanserat routern. Vi får än idag uppdateringar för Zyxel NR5103E, men som förmodligen löper ut i år. 📡

• Trådskapare
  • Rookie
  • April 20, 2026

Ok, jag förstår. 

Kommer ni att kommunicera ut till berörda kunder när avtalen löper ut för de olika routrarna? Sitter med ett par NR5103E av den första generationen, som funkar bra. Men vill ju helst inte riskera att stå med osäkra routrar, som inte längre får några säkerhetsuppdateringar - samtidigt som det ju är ganska dyrt att köpa nya. 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • April 21, 2026

@Serverparken Idag skickas ingen kommunikation ut när vi slutar få uppdateringar för routrar. Vi har ett inlägg här på 3Community där vi lägger upp senaste uppdateringen för våra nuvarande routrar, där skulle vi kunna lägga in när vi slutat få uppdateringar! 

Här är inlägget: 

Tack för att du lyfter den här frågan! 🤝

• Trådskapare
  • Rookie
  • April 21, 2026

Ja, precis. Den sidan har jag varit inne och kollat på tidigare. 

Det vore nog inte så dumt om det läggs upp information där när supporten löper ut nej. 

Men det känns spontant lite väl kort med tre års avtal gällande routrar (rimmar dåligt med Cyber Recilience Act), jag tror de flesta tänker att de bör ha en supporterad livslängd på i vart fall minst 5 år. Jag menar, de flesta mobiltelefonmodeller får oftast minst 5 års uppdateringar idag - och en router byter ju gemene man normalt sett inte ut oftare än så.