Fråga

extra simkort

  • 15 May 2024
  • 5 svar
  • 62 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer

Hej 3!

Jag har två telefoner. En privat och en jobbtelefon. Men jag skulle vilja slippa bära med mig två telefoner. Därför skulle jag behöva ett extra simkort till mitt privata abonnemang. Min jobbtelefon har två simkortplatser.

Hur går jag till väga?

 

Bästa hälsningar,

Jonas


5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Pewi Hej,

 

det går inte att ha två sim-kort till ett och samma mobilnummer. Du kan dock utan problem flytta ditt simkort till din jobbtelefon om du önskar.

Lite beroende på vilken telefonmodell du har kan du även få det att ringa på flera olika telefoner samtidigt och även få SMS att skickas till flera enheter samtidigt, det fungerar exempelvis med iPhone. 

Tack för ditt svar. 

Jag vet att det gick förr i tiden (15-20 år sedan). Undrar om det finns någon annan operatör som erbjuder detta?

Användarnivå 7
Emblem +40

@Pewi För privatkunder finns det egentligen inte tvillingsimkort hos någon operatör. Det finns kort så att du kan dela din datamängd, inte telefonnummer. Mig veterligen har operatörerna slutat med detta för företagskunder också. 

 

En annan av de stora operatörerna erbjöd tvillingkort för något år sedan, då var det endast för utgående samtal numret delades och inte för inkommande - de inkommande samtalen ringde fortfarande bara på en telefon. Alltså tog det väl bort funktionen litegrann och intresset har väl antagligen minskat iom växellösningar som företagen ofta använder sig utav. 

 

Är det samtalen du vill ska ringa på din jobbtelefon eller är det SMS också? Är det iPhones du använder? 

Jag har två Androider, Samsung och Unihertz.

Ja jag vill kunna ha två telefoner och att det ringer och SMSar till och från båda (om de inte är avstängda såklart). Och slippa strulet med att stänga av, byta sim, starta upp osv. Förstår inte varför det ska begränsas. Finns det någon anledning till varför det inte tillåts längre?

Går det att lösa med mjukvaru-sim tro? Kanske behöver nyare telefoner då.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Pewi Hmm jag har för mig att Samsung har en sådan funktion för de som är inloggade med Samsung-kontot. Då har du fortfarande bara simkortet i en telefon, men ska kunna ringa och SMSa från en annan Samsung-enhet också, med samma nummer. Läs mer här: https://www.samsung.com/se/mobile/connected-experience/ - jag vet dock inte hur det fungerar i praktiken.

Det handlar nog mest om efterfrågan från kunderna som har minskat. Funktionen kräver en del underhåll för att den ska fungera från operatörens sida och om intresset inte finns tjänar de inte pengar på det. Jag vet även att det har varit visst krångel med funktioner när samma telefonnummer har använts på två simkort samtidigt, samtal kan ha missats och inte kopplats rätt osv. Därav att en av de stora operatörerna på slutet gjorde så att det endast var utgående samtal som fungerade från två simkort med samma nummer och inte inkommande. 

Om du med mjukvarusim menar eSIM så kommer det inte att hjälpa i detta fall eftersom det fungerar på motsvarande sätt som med ett fysiskt. 

Svara