Fråga

Får inte 5g

  • 26 December 2021
  • 12 svar
  • 1897 visningar

Användarnivå 1

Jag har en iPhone 12 pro. Men får aldrig 5g mottagning. Satt bredvid en kompis häromdagen som också har tre och han hade full 5g medan jag bara får 4g. Bor i Stockholm.
Jag har 50gig surf abonnemang och har satt på 5g i inställningarna. Beställde nytt e-sim för en tid sen, men det hjälpte inte heller. 

Vad kan det vara för fel?

mvh,

Jonas


12 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Jonasf75 Hej,

 

om du loggar in på Mitt3, vad heter ditt abonnemang mer exakt? Det behöver heta 3Surfa 50GB eller 3Flexibel 50GB för att abonnemang ska ha stöd för 5G.

  • Har du energisparläge aktivt? 
  • Har du valt “använd mer data med 5G” i inställningarna? 
  • Testat att starta om din telefon? 
  • Har du dubbla simkort aktiva i telefonen? 

Svara gärna på ovan, så blir det enklare att förstå varför du inte får 5G. 🤔

Användarnivå 1

Hej!

Jag har 3Flexibel 50 gb.

inget energisparläge på.

Har testat att starta om och inga dubbla sim. Endast e-sim i telefonen.

Jag har även ”använd mer data med 5g” påslagen..

/Jonas

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej!

Jag har 3Flexibel 50 gb.

inget energisparläge på.

Har testat att starta om och inga dubbla sim. Endast e-sim i telefonen.

Jag har även ”använd mer data med 5g” påslagen..

/Jonas

Hej, ursäkta lite trött idag . Men hur ser dina inställningar ut på ( inställningar → mobilnät → mobilt datanätverk ” 

Jämför med nedan inställning . 

https://www.tre.se/support/mobiler-bredband-och-tackning/instaellningar-foer-surf-och-mms-vilka-aer-de

 

mvh f

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej!

Jag har 3Flexibel 50 gb.

inget energisparläge på.

Har testat att starta om och inga dubbla sim. Endast e-sim i telefonen.

Jag har även ”använd mer data med 5g” påslagen..

/Jonas

Hej, ursäkta lite trött idag . Men hur ser dina inställningar ut på ( inställningar → mobilnät → mobilt datanätverk ” 

Jämför med nedan inställning . 

https://www.tre.se/support/mobiler-bredband-och-tackning/instaellningar-foer-surf-och-mms-vilka-aer-de

 

mvh f

@Jonasf75 

Användarnivå 1

Hej.

Mina inställningar ser exakt ut som de du länkade till.

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej.

Mina inställningar ser exakt ut som de du länkade till.

Hum . Har din kompis också e-sim som du haft hela tiden ? Och samma inställningar . Ska fundera lite mer till ikväll :) 


Sen vad har du för iOS version installerat ? 

kom in på 1 år gammal artikel . Men bör ju vara löst ( beroende på vilken iOS version du har ) : 

https://www.mobil.se/nyheter/inget-5g-i-iphone-12-om-du-har-tva-sim-kort

 

men kika på denna lite då . Annars så får du nog ringa kundtjänst som får kika på att dina grejer ska stödja 5g och vart buggen så fall kan ha lagt sig :) 

https://support.apple.com/sv-se/HT211828

 

Kika gärna in på (inställningar → mobilnät ->  Alternativ för mobildata

 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +36

Grymma svar @Pettersson och @frodrik91!

Hur har det gått för dig @Jonasf75? Värt att tillägga är att jag tidigare varit med om att 5G-tillgången inte lagts in vid ett abonnemangsbyte, så det kan vara värt att kolla med kundservice så att allt står rätt till om inte ovan svar löste det! :thumbsup:

Användarnivå 1

Tack för all hjälp! Tyvärr lyckas jag inte få 5g i all fall. Får nog kontakta kundtjänst .🙏🏻

Användarnivå 6
Emblem +40

Tack för all hjälp! Tyvärr lyckas jag inte få 5g i all fall. Får nog kontakta kundtjänst .🙏🏻

Inga problem . Vi har försökt iaf :) för hoppas det löses och du får 5G symbol innan nya året 👍🏻
 

någon uppdatering?

har samma problem

 

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag har varit med om att 5G inte var tillagt på mitt abonnemang trots att jag har ett abonnemang som ska ha stöd för 5G. 

Om du har nära till en 3 butik. Gå dit och säg att 5G inte fungerar på din telefon. De fixade det på några minuter och när jag gick från butiken hade jag 5G.

Användarnivå 1

någon uppdatering?

har samma problem

 

Jag löste det. På iPhone: gå in på inställningar - allmänt - Överför eller nollställ iPhone.  Klicka på nollställ och välj “nollställ nätverk” i menyn som ploppar upp.

Sen funkade det för mig...

Svara