Fråga

Felanmälan dålig täckning men ingen återkoppling

  • 5 October 2023
  • 2 svar
  • 237 visningar

Hej,

I somras bytte jag till ett familjeabonnemang på tre för att få bättre täckning med telefonen. Säljaren på Elgiganten sa att tre har täckningsgaranti och det går att lösa om det det bundna abonnemanget på två år inte fungerar. Tillbaka till jobbet i Göteborg i augusti visade det sig täckningen är mycket dålig. Mina jobbsamtal kopplas bort eller så går det inte att ringa alls och Zoom-föreläsningar fryser. Det är tyvärr inte bara jag som har problem i familjeabonnemanget, dottern som bor i Borås kan inte ringa alls när hon är hemma, i garaget, på och runt förskolan. Lika illa är det för dottern i Umeå. Efter att ha läst diskussionerna om täckningsproblem i detta forum försökte jag ringa Tres kundtjänst från jobbet för att göra en felanmälan. Det resulterade i 10 avbrutna samtal, innan jag gav upp och gick ut och ställde mig på gatan för att ringa. Även hemma har täckningen för telefonsamtal blivit svajig sedan augusti. 

Den 4 september  lyckades jag till slut få avslutat våra felanmälningar utan att bli bortkopplad och jag fick veta att min arbetsplats ligger i radioskugga. Den 5 september fick jag bekräftelse på att 3-s Tekniska avdelning tagit emot anmälan. Den 15 september mejlade de att de hade mycket att göra. Nu har det gått över fyra veckor (23 arbetsdagar) och jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från Teknikavdelningen.

Är det möjligtvis Tres strategi att sälja abonnemang baserade på täckningskartor som inte överensstämmer med verkligheten och sedan göra sig okontaktbara genom att hänvisa till en Teknikavdelning som inte svarar?

Vad kan jag göra mer för att få hjälp med en lösning på våra täckningsproblem?

 

Frustrerad abonnent

 

 


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Slotte 
Vad jag vet så finns det inget direkt som heter “täckningsgaranti”. Eftersom det aldrig går att förutse utan bara uppskatta täckning . Därav täckningskartor som är vägledande . Det är många faktorer som spelar roll för hur täckning & hastighet är. Och går inte att garantera enskilda platser, utan det kan variera beroende på vart man är bland annat.

Täckning (och hastighet) för mobila tjänster kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis på geografiska förhållanden som berg, dalar, skog och byggnader.

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning

Vart i Göteborg upplever du dessa problem ? 

Om din arbetsplats erbjuder Wi-Fi , så rekommenderar jag att använda det och Wi-Fi samtal . Då får man en bättre inomhustäckning och mindre störningar av väggar , olika våningsplan t.ex . Men även så bör du få en stabilare upplevelse när du använder Zoom och liknande program.Likaså om man har tillgång till fast internet i hemmet. 

Har det skett någon kontakt och förbättring ? Eller kvarstår problemen .

 

Mvh F

Hejsan,

Problemen på jobbet kvarstår då Wi-Fi nätverket inte fungerar där jag arbetar och har mitt arbetsrum (Göteborgs universitet). 

Efter en förmiddags ihärdigt ringande och samtal med tre olika personer på kundservice så fick jag veta att ärendet lagts ned utan att återkoppla till mig. Nu ska det har öppnats igen och i samma mejltråd frågas efter information jag skickat i pdf-format i två omgångar. Jag hoppas verkligen att det blir en lösning snart, det är dock lite svårt att använda bredbandsappen när jag inte har någon täckning, den tuggar på, men sparar inte mätningarna.

 

/Slotte

 

Svara