Fråga

Felinställda antenner eller bara dålig täckning?

  • 22 April 2024
  • 7 svar
  • 47 visningar

Halloj!

Jag bor 245m från närmsta mast och har på teknisk supports inrådan skaffat antenner till vårt 4G modem, 2 st riktade 4G-antenner på 18 dBi, för mimo. De är rikade i rätt riktning men får ändå riktigt kass uppkoppling, sällan över 10mbit/s. Har en TP-link X20-4G+ AX1800 och har även testat hastigheten med kabel inkopplad utan bättre resultat. Det är inte bara dålig hastighet utan flera gånger per timme kopplar den helt ifrån och funkar inte alls på en stund. Har även testat köra utan antenner men med samma resultat. iPhone 15 Pro Max har liknande resultat men betydligt bättre hastighet upp. Bor väster om masten i Odensbacken, Örebro.


7 svar

Stats från modem:
 

SIM Card Status: Ready

Signal Strength: 50%

ISP: Tre

Network Type: 4G+

RSRP: -72dBm

RSRQ: -13dB

SNR: 4.4dB

Användarnivå 3
Emblem +4

Är du säker på att masten är aktiv? Jag har en mast ca 50 m bort och kan maxa ut på 150+ Mbps beror på var jag ställer mig, men masten stod i ca 6 månader innan någon elektriker kom och kopplade in ström till den.

Jag är ganska säker, jag fick uppgifter av tekniska avdelningen att den är aktiv och det har dessutom gjorts uppgradering av den för några månader sedan. Har kört Starlink ett tag för att jag är så less på den instabila uppkopplingen men den funkar heller inte helt optimalt :(

Användarnivå 3
Emblem +4

Sen undrar jag varför du satt på externa riktantenner när masten står så nära? Det ska inte behövas. Testa utan antenner. Tvärtom vad man tror begränsar en riktantenn möjligheterna för routern att koppla upp mot flera antenner än just den som du riktar dem mot. 4G+/5G måste kunna koppla upp sig mot tre olika basstationer samtidigt. Det kan vara ett par av dessa på samma mast men oftast på 2-3 olika master. Så även om du redan har testat utan externa antenner är det troligen bättre utan i detta fallet.

Sen finns det ytterligare en möjlighet till det dåliga resultatet, antennskugga. Du kan helt enkelt vara för nära masten. Prova med mobilen och längre eller närmare. Testa olika platser och se hur det förändras.

Samt, hart du konfigurerat routern korrekt för att använda externa antenner? Är det kompatibla antenner? https://www.tp-link.com/se/support/faq/3298/

Jag skaffade riktantennerna på uppdrag av Tre’s tekniska avdelning. Kan vara så att det är skugga, ska testa när jag kommer hem men upplever ofta bättre stabilitet med iPhone trots att denna då borde vara mer “i skugga” än antennerna 7 meter upp. Antennerna är anpassade för 4G på kapacitetsbanden 3, 7 och 38 med frekvensomfång: 1710-2700 MHz. De är korrekt konfigurerade. Däremot köper jag att det blir svårare att koppla upp sig till flera master med antennerna riktade mot en. Tidigare fick jag info att den masten överbelastas och att jag därför kopplades upp till en annan mast långt bort, därav dålig signal. Men tänker att efter uppgradering av masten borde kapaciteten vara bättre(?).

Användarnivå 3
Emblem +4

Du missar band 20 (800 Mhz) med externa antenner, Det bandet används för yttäckning och brukar inkluderas i de tre band som behövs för 4G+. Kan du kolla i routerns gränssnitt vilka kanaler den kopplar upp sig till?

Haha, givetvis den inte antennerna tar. Kanske ska testa byta band eller köra utan antenner, men då blir det ju dåligt resultat ändå :/

 

Svara