Skip to main content
Besvarat

Finns RCS nu när det släpps på iPhone (iOS 18)

• August 12, 2024
  • 8 svar
  • 1368 visningar

Hej

Har Tre stöd för tekniken nu när det kommer till iPhone i september i och med iOS 18?

Bäst svar av Pettersson

@apemil_ Hej,

jag har testat betan och det verkar inte finnas stöd just nu - gissningsvis är det något som de kommer att jobba på. iPhone är väldigt populärt i Sverige tänker jag, så intresset att få igång det så fort som möjligt bör finnas hos alla operatörer 😅

8 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • Svar
  • August 12, 2024

@apemil_ Hej,

jag har testat betan och det verkar inte finnas stöd just nu - gissningsvis är det något som de kommer att jobba på. iPhone är väldigt populärt i Sverige tänker jag, så intresset att få igång det så fort som möjligt bör finnas hos alla operatörer 😅

• Trådskapare
  • Nykomling
  • August 12, 2024

@apemil_ Hej,

jag har testat betan och det inte finnas stöd just nu - men gissningsvis är det något som de kommer att jobba på. iPhone är väldigt populärt i Sverige tänker jag, så intresset bör finnas hos alla operatörer 😅

Vilken beta? Developer eller public? 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 12, 2024

@apemil_ Det är samma version som släpps för både Developer och Public. Skillnaden är att Developer släpps några dagar innan. Developer beta 5 har jag just nu - men Public Beta 3 är exakt samma version.

Forum|alt.badge.img
  • Rookie
  • September 16, 2024

När aktiverar 3 Sverige stöd för RCS på iOS 18?

• Nykomling
  • October 19, 2024

Helt klart intressant!

Har barn som kör Android oxh hade vart guld med RCS!

• Nykomling
  • October 19, 2024

Mobil.se har ställt frågan om RCS-stöd till operatörer, såhär svarade Tre:

Från operatören Tre får vi veta att de ser positivt på möjligheten till en bättre användarupplevelse om det blir möjligt att skicka RCS-meddelanden mellan Android och RCS. Varken Tele2 eller Tre kan dock idag svara på när tekniken kan vara tillgänglig för svenska användare

Artikeln skrevs 19:e September i år.

källa: https://www.mobil.se/nyheter/rcs-i-iphone-har-ar-beskedet-fran-sveriges-operatorer/1584597

• Nykomling
  • February 17, 2026

Kör en bump på denna tråden. Är det något som är på gång hos 3? Då stöd för RCS presenterades i iOS 18 och vi nu är halvvägs in i iOS 26 livscykel. Det pratas mycket om krypterade meddelande via RCS i senaste uppdateringen 26.3(eller om det var i nästa dvs 26.4). iMessage i sig är inte dåligt men vore trevligt om det fanns en inbyggd möjlighet att skicka på liknande sätt till Androidenheter. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • February 17, 2026

@Bad_Apple Hej,

I dagsläget verkar det som att Apple enbart har tillåtit operatörer från vissa regioner att få aktivera RCS på iOS. Stödet i Europeiska länder är fortsatt gaska begränsat. 

Så fort Apple tillåter en region kan operatörerna och Apple bygga stöd för det, sedan skickas en uppdaterad operatörsprofil ut som aktiverar RCS för kunder med iPhone och en viss operatör.