Besvarat

Går inte att skicka bilder

  • 1 February 2024
  • 8 svar
  • 302 visningar

Jag kan inte längre skicka några bilder till min mammas tel - hon har oxå tre - det gick förrut när jag hade Telia - vad ska jag göra?

icon

Bäst svar av agpath 5 February 2024, 21:47

Visa original

8 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😊, @Ingela Stenqvist 

Vad har du för märke & modell på din telefon ?

Det kan säkert vara någonstans du behöver ändra inställningar ifrån ditt gamla nummer till ditt nya nummer .

/F

Jag har en Iphone - en modell 8 tror jag det är - min mamma har en Doro. Vet du hur jag kan ändra denna inställningen?

Användarnivå 6
Emblem +40

Du kan testa detta och se så det nya telefonnumret är aktiverad / Ibockad . Där ditt gamla nummer står , ska du byta ut till ditt nya. Sen kanske en omstart när du säkerställt dom inställningarna.

Har du bytt mobiloperatör och satte i ditt nya SIM-kort innan ditt mobilnummer flyttades över till den nya operatören så måste nedan ändras manuellt. Det nya SIM-kortet hade ett tillfälligt mobilnummer som din Iphone aktiverat upp meddelandetjänsterna mot när den känner av nytt SIM-kort.

Detta gäller endast IPhone.

  • Inställningar > Telefon > Mitt nummer (ändra till rätt).
  • Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot (markera rätt nummer).
  • Inställningar -> Meddelanden -> iMessage (dra markören till vänster).
  • Starta om telefonen och slå på iMessage igen (dra markören till höger). Det kan ta en liten stund innan iMessage aktiveras.

https://www.teleproffs.se/support/knowledgebase/fel-mobilnummer-visas-vid-skickade-sms-imessage/
 

Det har iaf fungerat för er tidigare så som jag förstår det hela.

/F

Användarnivå 3
Emblem +4

Du kan testa detta och se så det nya telefonnumret är aktiverad / Ibockad . Där ditt gamla nummer står , ska du byta ut till ditt nya. Sen kanske en omstart när du säkerställt dom inställningarna.

Har du bytt mobiloperatör och satte i ditt nya SIM-kort innan ditt mobilnummer flyttades över till den nya operatören så måste nedan ändras manuellt. Det nya SIM-kortet hade ett tillfälligt mobilnummer som din Iphone aktiverat upp meddelandetjänsterna mot när den känner av nytt SIM-kort.

Detta gäller endast IPhone.

  • Inställningar > Telefon > Mitt nummer (ändra till rätt).
  • Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot (markera rätt nummer).
  • Inställningar -> Meddelanden -> iMessage (dra markören till vänster).
  • Starta om telefonen och slå på iMessage igen (dra markören till höger). Det kan ta en liten stund innan iMessage aktiveras.

https://www.teleproffs.se/support/knowledgebase/fel-mobilnummer-visas-vid-skickade-sms-imessage/
 

Det har iaf fungerat för er tidigare så som jag förstår det hela.

/F

Doron kan inte ta emot iMessage. I båda fallen behöver därför APN för MMS ändras från Telia till Tre. data.tre.se ska det vara där.

Jag har samma tel nr jag alltid har haft sen 25 år tillbaka - jag kollade APN och där stod det redan data.tre.se

Användarnivå 3
Emblem +4

Kan vara mottagaren som har fel APN. Går det att skicka bilder till andra mobiler än just till denna?

Användarnivå 7
Emblem +36

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Ja det går bra att skicka bilder till andras mobiler och min mamma kan ta emot bilder från  andras mobiler 

Svara