Besvarat

Hackigt med 3Webbkontakt-A6DE

  • 28 April 2019
  • 7 svar
  • 1289 visningar

Hej. Jag har haft problem med Internet-uppkopplingen på senare tid. Om jag kör musik, exempelvis på Spotify, så "hackar" det.
Jag har en router i form av en väggkontakt, "3Webbkontakt-A6DE", vilken jag har provat att starta om när det strulat men det har inte hjälpt. När jag nu senast skulle starta om så kände jag att routern är alldeles varm.
Inloggad hos 3 så hittade jag att man kan uppdatera mjukvaran för routern - bara det att min router inte finns med där. Förslag på hur jag kommer vidare?
icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 14 May 2019, 10:11

Visa original

7 svar

Användarnivå 4
Emblem +9
Hejsan @Leifman!

Är det på datorn eller någon annan enhet det blir hackigt när du lyssnar på exempelvis Spotify? Blir det likadant på olika enheter? Hur många enheter är uppkopplade samtidigt till routern?

@Karl, du som är expert - har du något bra tips eller trix?
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej!

Det man skulle kunna testa att göra är en fabriksåterställning på routern för att se om det hjälper.

Vi har tidigare sålt två olika Webbkontakter. Beroende på vilken du har så gör man lite olika.

E8258:
Du gör det genom att hålla in knapparna på sidorna av webbkontakten samtidigt medans den är påslagen i ungefär 15 sekunder.

E5575:
Du plockar bort dosan från "laddstationen" och öppnar upp locket på baksidan. (Det bör finnas som ett litet jack i en utav hörnen som gör det enklare). Sedan längs dosans långsida så ska det finnas ett litet hål där det står "reset" inristat i plasten. Hämta då något som du kan trycka in i det hålet och håll det intryckt i ungefär 15 sekunder.

Att routern blir varm är helt normalt. Om den blir så pass varm så att du upplever att man bränner sig så är det något man bör undersöka vidare.
Hejsan @Leifman!

Är det på datorn eller någon annan enhet det blir hackigt när du lyssnar på exempelvis Spotify? Blir det likadant på olika enheter? Hur många enheter är uppkopplade samtidigt till routern?

@Karl, du som är expert - har du något bra tips eller trix?

Hej niiveus, tack för ditt svar. Frugan och jag har varsin mobiltelefon, hon en surfplatta, jag en stationär dator + en laptop. Det är framförallt laptopen som inte vill/kan spela upp musiken. Men frugan klagar även att båda hennes enheter går segt.
Hej!

Det man skulle kunna testa att göra är en fabriksåterställning på routern för att se om det hjälper.

Vi har tidigare sålt två olika Webbkontakter. Beroende på vilken du har så gör man lite olika.

E8258:
Du gör det genom att hålla in knapparna på sidorna av webbkontakten samtidigt medans den är påslagen i ungefär 15 sekunder.

E5575:
Du plockar bort dosan från "laddstationen" och öppnar upp locket på baksidan. (Det bör finnas som ett litet jack i en utav hörnen som gör det enklare). Sedan längs dosans långsida så ska det finnas ett litet hål där det står "reset" inristat i plasten. Hämta då något som du kan trycka in i det hålet och håll det intryckt i ungefär 15 sekunder.

Att routern blir varm är helt normalt. Om den blir så pass varm så att du upplever att man bränner sig så är det något man bör undersöka vidare.


Hej Karl, tack för ditt svar. Jag känner inte igen någon av de benämningar du presenterar. Den enda benämning jag sett, är den jag skrev i mitt inlägg, nämligen "3Webbkontakt-A6DE". Det är i a f det som står på etiketten på routern. I dina beskrivningar så stämmer den bäst överens med "E8258". (Var hittar jag den benämningen?)

Jag ska prova den fabriksåterställningen du beskriver där, så får vi se . . . Återkommer! :-)

Men borde det inte också finnas en mjukvaruuppdatering till den? Eller är det dags att byta ut den? Jag har haft den i några år nu så den kanske börjar bli "gammal". Samtidigt tycker jag att '3' själva har ropat till när de tycker att det varit dags för byte . . .
...
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Benämningen brukar finnas under ett lock eller på undersidan av routern. Den ligger oftast brevid där man hittar WiFi lösenordet vid ett par streckkoder.

E8258 ser ut såhär:



Oftast så brukar routrarna kunna uppdateras automatiskt. Den senaste uppdateringen för denna router släpptes 2014. För att kontrollera om din router har den senaste uppdateringen kan du gå in på denna hemsida: http://192.168.1.1/ . Det kommer efterfrågas ett användarnamn och ett lösenord.

Användarnamnet är: admin
Lösenordet är: admin

Du kan sedan följa stegen som du hittar här: https://www.tre.se/Global/2014/Kundservice/Teknisk-Support/Mobilt-bredband/Webbkontakt/Webbkontakt-update.pdf för att kontrollera om det finns en uppdatering.

Routern har absolut ett par år på nacken. Jag har för mig att den lanserades runt 2013 - 2014.

Du kan känna efter om en fabriksåterställning eller eventuell uppdatering löser problemet så att det inte hackar längre. Annars kanske det är dags för en uppgradering.

Om du väljer att uppgradera skulle jag starkt rekommendera en B525. Den har bra WiFi täckning och presterar generellt sett väldigt bra. Den är lite större än den du har i dagsläget men är superb. ☺️
Hej,

Benämningen brukar finnas under ett lock eller på undersidan av routern. Den ligger oftast brevid där man hittar WiFi lösenordet vid ett par streckkoder.

E8258 ser ut såhär:



Oftast så brukar routrarna kunna uppdateras automatiskt. Den senaste uppdateringen för denna router släpptes 2014. För att kontrollera om din router har den senaste uppdateringen kan du gå in på denna hemsida: http://192.168.1.1/ . Det kommer efterfrågas ett användarnamn och ett lösenord.

Användarnamnet är: admin
Lösenordet är: admin

Du kan sedan följa stegen som du hittar här: https://www.tre.se/Global/2014/Kundservice/Teknisk-Support/Mobilt-bredband/Webbkontakt/Webbkontakt-update.pdf för att kontrollera om det finns en uppdatering.

Routern har absolut ett par år på nacken. Jag har för mig att den lanserades runt 2013 - 2014.

Du kan känna efter om en fabriksåterställning eller eventuell uppdatering löser problemet så att det inte hackar längre. Annars kanske det är dags för en uppgradering.

Om du väljer att uppgradera skulle jag starkt rekommendera en B525. Den har bra WiFi täckning och presterar generellt sett väldigt bra. Den är lite större än den du har i dagsläget men är superb. ☺️


Japp, det är den! Tack igen, Karl :-)

Jag testar de tips du givit här, så får vi se . . . men, som sagt, det kanske är dags att uppgradera. Har för mig att jag köpte den 2015 men den kan ju ha haft ett par år på nacken, redan då.

Avslutningsvis, din rekommendation - B525 - är det också en Webbkontakt? Jag tycker att det har varit väldigt smidigt att ha routern så.
Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

Benämningen brukar finnas under ett lock eller på undersidan av routern. Den ligger oftast brevid där man hittar WiFi lösenordet vid ett par streckkoder.

E8258 ser ut såhär:



Oftast så brukar routrarna kunna uppdateras automatiskt. Den senaste uppdateringen för denna router släpptes 2014. För att kontrollera om din router har den senaste uppdateringen kan du gå in på denna hemsida: http://192.168.1.1/ . Det kommer efterfrågas ett användarnamn och ett lösenord.

Användarnamnet är: admin
Lösenordet är: admin

Du kan sedan följa stegen som du hittar här: https://www.tre.se/Global/2014/Kundservice/Teknisk-Support/Mobilt-bredband/Webbkontakt/Webbkontakt-update.pdf för att kontrollera om det finns en uppdatering.

Routern har absolut ett par år på nacken. Jag har för mig att den lanserades runt 2013 - 2014.

Du kan känna efter om en fabriksåterställning eller eventuell uppdatering löser problemet så att det inte hackar längre. Annars kanske det är dags för en uppgradering.

Om du väljer att uppgradera skulle jag starkt rekommendera en B525. Den har bra WiFi täckning och presterar generellt sett väldigt bra. Den är lite större än den du har i dagsläget men är superb. ☺️
Japp, det är den! Tack igen, Karl :-)

Jag testar de tips du givit här, så får vi se . . . men, som sagt, det kanske är dags att uppgradera. Har för mig att jag köpte den 2015 men den kan ju ha haft ett par år på nacken, redan då.

Avslutningsvis, din rekommendation - B525 - är det också en Webbkontakt? Jag tycker att det har varit väldigt smidigt att ha routern så.


Hej!

B525 är inte en Webbkontakt. Det är någorlunda större än den Webbkontakten du har i dagsläget. Den är mer i storleken av vad en digitalbox skulle kunna vara. Den har dock stöd för att anslutas med flertalet kablar (om du har anvädning för det). Sedan har den även stöd för 4G Vilket skulle kunna resultera i snabbare hastigheter.

B525 har även stöd för 2,4Ghz och 5Ghz WiFi. Den har alltså två wifi namn. Ett som når lite längre men är lite långsammare (2,4Ghz). Ett som når lite kortare men är lite snabbare (5Ghz).

B525




Annars så finns E5885 vilket är en mindre batteridriven router som är mer i storleken av Webbkontakten.
Den kostar lika mycket som B525 och är nästan lika bra. "Nackdelen" med den skulle väl jag säga att den använder sig utav kabel (eller batteri). Så det blir mer likt en telefon som sitter på laddning konstant.

E5885


Sen har finns även B2368 och E5783.
B2368 är för den som vill ha det bästa möjliga. Den kräver dock att man monterar upp en antenn på ett balkongräcke eller en fasad.

B2368


E5783 är för den som vill att det ska fungera och är ingen riktig "storanvändare" av internet.
Den är mer lik E5885.

E5783


Sedan kan det vara värt att notera att B2368 och B525 går att få med vårt nya bredbands abonnemang
3Bredband Hemma med obegränsad surf.

E5885 och E5783 går att få med 3GB, 15GB, 40GB och 60GB. Dom är främst för dom som vill kunna ta med sig internet enkelt.

Svara