Skip to main content

Hej! Har fått hem nytt Simkort för 5G för hastighet 1000 mb istället för mitt tidigare abonnemang 50mb. Har aktiverat simkort och bytt i routern men har exact samma hastighet som förut!

@ECT Hej,

 

har du beställt en ny router också med stöd för 5G - eller har den du har idag stöd för 5G? Samt, har du 5G-täckning på din adress - det kan du söka på här


Ja, har använt 5G minst 3 år men med max hastighet 50mb.


@ECT Förstår, vilken modell på router är det du har? Du hittar det ofta på bak- eller undersidan av routern.


ZYXEL NR5103E


@ECT Hmm, på den ska du inte behöva byta SIM-kort för att få en annan hastighet, det är abonnemanget som ska styra hastigheten. Det kan även vara så att nätet på platsen inte har stöd för högre hastighet.

Lampan för Internet på routern, lyser den grönt eller blått? Samt lampan för signal, lyser eller blinkar den - samt i vilken färg?


System Info

Model Name

NR5103E

Firmware Version

V1.00(ACDJ.1)b3_D0

System Uptime

0 days 0 hours 49 mins 21 secs

LAN MAC Address

D8:EC:E5:3F:AB:30

Cellular WAN

lte_icon_link_quality_5.png 5g_icon_link_quality_5.png


@ECT Jag tänkte de fysiska lamporna på routern :)


Fick ändå ett nytt simkort med posten i dag,

Lamporna lyser från vänster grön, blå. blå. grön.


@ECT Testa att flytta routern till en annan plats för att se om hastigheten påverkas. Annars kan du kontakta Tre via telefon för att se om de kan hjälpa dig vidare, du hittar kontaktuppgifter här.


Har försökt flytta routern men blir sämre hastighet!

Har även försökt ringa men kommer fram till tre val efter att ha identifierat mig med bank-id men kopplas inte vidare!

Ska prova igen!


Lämna en kommentar