Besvarat

hastigheten inne på friends arena

  • 29 April 2023
  • 3 svar
  • 44 visningar

Bytte från Tele2 till Tre i augusti, fungerade bra med Tele2 men Tre har god mottagning men är helt överbelastat. I mitt fall är jag här för att se allsvensk fotboll.

 

Täckningsönskemål på Friends Arena tack.

icon

Bäst svar av frodrik91 29 April 2023, 23:37

Visa original

3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Tedbus 

Skulle tänka mig att det är väldigt bra kapacitet från samtliga Operatörer inne på Friends Arena. Men även överlag på andra arenor också.

Är det låga hastigheter du får på typ 4G/5G , eller vad upplever du för problem ?  Att det mest går segt och ladda sidor och så kanske.

Är det ifrån dagens AIK match med 24.000 Åskådare du syftar på ? För det har ju varit betydligt fler åskådare på plats på den arenan för andra ändamål . Som bör ha varit dimensionerat för att klara av från Operatörerna . Har själv varit på arenan flertalet gånger och aldrig reflekterat över några problem. 

Men skadar ju inte att framföra det till Kundservice att du upplevde problem , så man kan se över vad anledningen kan ha varit. Och förbättra det till övriga evenemang där.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

Hejsan 🙂, @Tedbus 

Skulle tänka mig att det är väldigt bra kapacitet från samtliga Operatörer inne på Friends Arena. Men även överlag på andra arenor också.

Är det låga hastigheter du får på typ 4G/5G , eller vad upplever du för problem ?  Att det mest går segt och ladda sidor och så kanske.

Är det ifrån dagens AIK match med 24.000 Åskådare du syftar på ? För det har ju varit betydligt fler åskådare på plats på den arenan för andra ändamål . Som bör ha varit dimensionerat för att klara av från Operatörerna . Har själv varit på arenan flertalet gånger och aldrig reflekterat över några problem. 

Men skadar ju inte att framföra det till Kundservice att du upplevde problem , så man kan se över vad anledningen kan ha varit. Och förbättra det till övriga evenemang där.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

 

Jag fick ut ca 2-3MB/s på 4G men innan omstart, innan det så gick det inte ens att ansluta. Övriga (+3 familjeabonnemang) upplevde samma sak så slutsatsen blev att det fungerade inte bra alls just där och då. Skiftar jag till 3G så kommer jag upp mot 4-6 MB/s

Så antingen 

A) Överbelastat eller driftstörning mot den cell/basstation som försörjer Friends Arena 

B) Felaktig APN? Har ju den defaulta data.tre.se men kan det finnas någon till utöver detta? Jobbat själv inne hos Tele2 där det finns två APN-profiler. Ena som majoriteten är kopplad mot där det finns risk att näthastigheten drabbas men skifte till andra accessen ökar stabiliteten avsevärt.

 

Per automatik när jag lämnar arenan och kommer ut på gatan/Mall Of Scandinavia så kopplar den mot 5G och jag får ut ca 860MB/s.

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Det var inga rockiga hastigheter du 🤐finns säkert någon anledning till att det blev en längre driftstörning .

 

A * Låter som kombination av det . Kan vara något att felanmäla . Blev lite chockad över att det inte var tillgängligt 5G inne på arenan. Som det enligt täckningskartan bör vara .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Finns en flik “Upplevelse” där kan man skicka in information över specifik plats som man upplever problem vid. Så går informationen till rätt avdelning som kan se över det. Och förhoppningsvis lirar det bättre därefter 😎

@JeppePeppe@Karl Von Bredband Något man kan skicka vidare ?

 

B *

Det finns dessa 3 APN. Du har rätt inställning för din mobil.

data.tre.se - Mobiler
bredband.tre.se - Modem, routrar och surfplattor
static.tre.se - Används endast om man har köpt statisk IP-adress som en tilläggstjänst

 

 

Svara