Besvarat

Huawei B535 med extern antenn

  • 7 February 2020
  • 3 svar
  • 8695 visningar

Hej, undrar om någon har extern 4g MIMO antenn att rekommendera för Huawei B535? Har sett att det finns en del som ser ut att kunna ställas i fönster likväl som montera på fasad.

Jag får nu ca 40/20Mbit (30ms) med routern som den är, jag har från ett fönster direkt visuell kontakt med masten som sattes upp för något år sedan och det är 4-500m till den. Har testat alla inställningar med att styra routern på bara ett band etc.

Jag valde mellan Huawei B535 och B2368 men tänkte att man kanske inte behöver en extern antenn när man har en mast så nära utan hinder så testade B535. Det är ju skönt att slippa gå igenom fasad med kablar också. Jag hade hoppats på +100Mbit men det kanske krävs extern antenn oavsett för det?

Kan såklart köpa och testa men om någon har en som funkar och får höga hastigheter så rekommendera gärna:grin:

 

icon

Bäst svar av Erik 7 February 2020, 20:57

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +10

Varierar hastigheten mycket när du testar att låsa mot ett specifikt band? Om du bor i en storstad bör du testa att låsa routern mot 2100 FDD. Även om du ser masten kan det vara så att det är många som är uppkopplade mot den vilket påverkar hastigheten, märker du någon skillnad på mätningarna morgon / kväll?

I vilket fall så tycker jag att du tänker helt rätt vad gäller MIMO antenn om du vill maxa hastigheten. :thumbsup:
@Karl - du som har stenkoll, några tips / tankar?

Har under dagen testat en 4G MIMO antenn från Kjell för 799kr. Provat alla möjliga band osv. med B535 inställd på extern antenn. Fick vid något tillfälle över 50 ner men det verkar bara varit tillfälligt, har inte lyckats återskapa det utan det ligger konsekvent på 40/20 som B535 gör på egen hand.

Kommer nog nöja mig med 40/20 för nu - bättre och billigare än 6/1 ADSL. Nu har jag iaf testat att ha extern antenn i fönstret. Till sommaren kanske jag gör ett omtag och sätter något på fasaden.

Användarnivå 5
Emblem +21

Har under dagen testat en 4G MIMO antenn från Kjell för 799kr. Provat alla möjliga band osv. med B535 inställd på extern antenn. Fick vid något tillfälle över 50 ner men det verkar bara varit tillfälligt, har inte lyckats återskapa det utan det ligger konsekvent på 40/20 som B535 gör på egen hand.

Kommer nog nöja mig med 40/20 för nu - bättre och billigare än 6/1 ADSL. Nu har jag iaf testat att ha extern antenn i fönstret. Till sommaren kanske jag gör ett omtag och sätter något på fasaden.

Hej,

Masten som du har visuell kontakt med, ligger den i samma höjd som dig eller är den avsevärt mycket högre upp/ned? Ser du om cellerna på den är riktade emot dig?

 

Om du skickar ett PM med din adress så skulle jag kunna kolla upp vilket håll det är bäst att rikta antennen och vilka band som finns tillgängliga :grinning:  

Svara