Besvarat

Inkommande SMS/iMessage eSIM

  • 1 February 2019
  • 2 svar
  • 1309 visningar

Någon som har erfarenhet av att ha aktiverat Tre med eSIM och även använder en utländsk operatör som nano SIM?(Eller för den delen ett annan svensk operatör med annat nummer som nano-SIM).

Jag undrar lite grann hur inkommande SMS/iMessage fungerar med ovanstående lösning? Gällande vanlig inkommande kretskopplad telefoni så verkar det inte vara några problem med att ringa in. Frågan gäller således inkommande SMS/iMessage.
icon

Bäst svar av Chipsgeneralen 2 February 2019, 11:15

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, jag hade ett svinmärkligt problem när jag hade två sim i min telefon. Då fick jag varken sms/iMessage. Men kag aktiverade mitt ”esim” som primär. Då
började allt funka igen.
Tror man kan välja i iMessage vilka nummer/adresser man ska ta emot på.

Jag har tyvärr inte något rakare svar än så.
Men som sagt. Testa göra e-sim primär. Eller släng in det nya (utlandsnummret) som en giltig adress att ta emot iMessage på. Så du har båda nummret där.
Bra tips! När eSIM abonnemanget aktiveras som "primär" så går SMS/iMessage trafiken via det abonnemanget som standard.

Det går att välja ifall SMS/iMessage/data- och rösttrafik ska gå via det "primära" eller "sekundära" abonnemanget som standard. Mer info om hur man konfigurerar detta finns på Apples supportsida: Using Dual SIM with an eSIM

Det finns en bugg som märks av ifall man byter till eSIM för ett befintligt abonnemang, men inte tar ut det inaktiva fysiska SIM-kortet när bytet är genomfört. Då kan det bli strul med att skicka och ta emot SMS/iMessage. Tar man bort det fysiska SIM kortet så ska det lösa problemet.

Svara