Besvarat

Känner mig lurad av återförsäljare till Tre

  • 27 November 2019
  • 3 svar
  • 574 visningar

Bakgrund. Bor på landsbygden och har innan en försäljare haft ett konkurerande bolag där det mesta fungerat OK. Jag har en antenn avsedd för 900Mhz som inköptes enligt min förra bredbandsleverantör.

Tillsammans med modemet jag använde så låg jag stadigt på hastigheter mellan 50 och 80Mb

Bytte till Tre då försäljaren om och om igen försäkrade mig om att jag inte behövde byta antenn utan allt skulle fungera exakt som innan..

Med Tre’s modem b525 23a Finns inget val för 900 Mhz utan enbart 800Mhz Vilket i realiteten gör att jag numera sällan kommer över 30Mbit dvs MER än en halvering av hasytigheten.

Jag förklarade om och om igen att min utrustning bestod av komponenter finslipade för 900Mhz så nu sitter jag med undermålig funktion.

icon

Bäst svar av Moby 29 November 2019, 00:24

Visa original

3 svar

Användarnivå 3
Emblem

3 sänder bara 3g (umts) på 900 Mhz tyvärr. 4g har andra frekvenser hos 3 (tex 800Mhz då) så informationen du fick var lite bristfällig. 30Mbit är väl inte undermåligt direkt men det är ju långsammare än ditt tidigare abonnemang helt klart. Men prova gärna att placera routern på andra platser i huset. Tex. vid fönster i olika vädersträck. Placeringen kan göra stor skillnad och de inbyggda antennerna räcker oftast till om routern är rätt placerad.

Routerns placering påverkar enbart Wifi inne i huset då den är ansluten till antenn utomhus på taket.

Det enda jag glr är att skifta SIM kortet i routern till 3 och vips så halveras mastigheten vid nedladdning

och mister ca 10-20% vid uppladdning. Mitt telenor abbonemand löper på December och Januari så jag har 2 månader på mig att se vad det är som trasslar.

 

De antenner som nu sitter på taket är st Yagis för 900Mhz Har en Poynting Xpol 2_5g som skall upp på taket då vädret tillåter det. X-pol antennen beställde jag då jag noterade att 900Mhz Yagi antennerna inte fungerade med Tre som utlovat. Så nog känner man sig “lurad” då försäljaren dyrt och heligt vovade samma hastigheter och Frekvenser som med Telenor.

Troligast ligger felet i att de gamla Yagi antennerna (poynting) har för snäv bandbredd och får sämre förutsättningar för 800Mhz

 

Jag ställde frågan TRE gånger till försäljaren om de tekniska förutsättningarna och pressade honom på just 900Mhz delen då jag förklarade att min utrustning var “fintrimmad” för just FDD900.

 

En X-pol 5g som jag köpte är en ganska så dyr hustoria att behöva handla in på grund av helt felaktig information från Tre. att lägga ut 2500:- och ett äventyr på taket i vinterväder är inget man utsätter sig för innan jul frivilligt.

 

Förhoppningsvis så förbättras hastigheten efter att den nya Antennen monteras. Ev får jag plocka ur en del “rondeller” för att maximera antennen för TRE¨s frekvenser.

 

För Tre  som bolag så är det ingen höjdare att deras försäljare är inkompetenta.. Kan man inte svaret så svarar man ex. med att “det skall jag ta reda på” eller “Jag vet inte men kontakta xxx”. Inte blåljuga om att allt skall fungera totalt smärtfritt och inte innebära några som helst problem för mig som ny kund.

 

Jag skickar och (hämtar) ofta hela DVD filer med programvara som jag är involverad i till servers som samanställer förändringar så all hastighet som jag kan få ut här på landsbygden är av godo.

 

Dessutom så använder familjen en del bandbredd till att streama film och nöjen.

 

Vem skall man kontakta på Tre vad gäller uppkoppling modem <> Mast ? Nätverket inomhus går mest på Wifi till familjens nöjen medans mitt arbete ligger via Ethernetkabel. Mätningarna jag gjort har oftast gjirts via kabel mellan modem och dator.. Wifi är lite långsammare då flera kan vara uppkopplade och ev störningar på Wifi nätet. Kablade nätet är cat7 och borde inte sinka speciellt. En firma installerade detta i somras just för mitt arbetes skull. (mitt företag betalade för installationen.

 

Antar att jag även åker på att byta till en bättre Router med bredbandsmodem.

Företaget jag arbetar på har nämt Teletonika (som skall vara vettigt säger dom)  Men även där är det ganska dyra saker då priset för en sådan router ligger på 6000+ oinstallerat.

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @droopy, välkommen till 3Community! :rainbow:

 

Verkligen jättetråkigt att höra att du fått fel information av säljaren, givetvis ska de veta att täckning är bra innan man utlovar något.

 

Har du talat något med vår bredbandsavdelning gällande mottagningen? Vi har nämligen en bredbandsavdelning som du når på nummer 0735-300 400 som kan hjälpa dig med diverse frågor gällande just bredband och hur man kan förbättra mottagningen. Jag rekommenderar att slå en pling dit, så kan de se över din situation och förhoppningsvis hjälpa till att förbättra den.

 

Svara