Fråga

kan inte ansluta ipad till zyxel 5103

  • 14 July 2022
  • 4 svar
  • 320 visningar

provat allt


4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@KEBEN Hej,

 

det låter konstigt! Får du något felmeddelande?

  • Har du testat att starta om din iPad och router samtidigt?
  • Har du gjort någon inställning på routern som gör att den endast tillåter vissa enheter?
  • Testat att ta bort nätverket från din iPad, starta om den, för att sedan försöka igen?
  • Testat att återställa nätverksinställningarna på din iPad?

 

Förklara gärna vad du har testat, svårt att veta vad allt är - så ska vi nog kunna hjälpa dig vidare här på forumet 👨🏾‍💻

Jag har inte ändrat några inställningar på routern och när man skriver in lösenord så kommer det meddelande att det är fel lösenord och när man saknar qr koden så kommer det att det inte får att ansluta vi har testat att byta lösenord och varit i 3 butik och de viste inte heller  . Mobiler och min tv fungerar utan problem 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @KEBEN 

På undersidan av Zyxel 5103 Routern som du har , Så ska det finnas en etikett med wifi namn samt lösenord för både 2.4 och 5 Ghz banden. Kan var samma lösenord till båda .

Och även en QR kod för att scanna med kameran från mobil / platta . Menar du att du inte har den etiketten undertill där denna information ska stå ? Eller hur har du anslutit till wifi med övriga enheter tidigare ?

Bör även stå en adress för webbinloggning likt  tex“ 192.168.8.1 / 192.168.0.1 / 192.168.1.1 ”  , samt ett lösenord till den inloggningen. Så man inte blandar ihop wifi lösenord med admin lösenord. Ibland kan det vara så enkelt som “ admin “ som användarnamn , “1234” som lösenord. Men detta är som sagt inte samma som wifi och dess lösenord.Utan för inloggning via webbläsare eller appen.

____________________________Men ta och testa detta , Och se vad som sker då_____________

På framsidan på Zyxel 5103 , så finns det en knapp som har en lysande ram runt sig . Enda knappen på framsidan . Som ser ut som symbolen lite längre ner jag bifogat . Om du håller inne den , såpass länge 5-10 sek , och ser att det börjar blinka på toppen av routern med samma symbol . Så får du ett fönster att ansluta enheter på 2 minuter . Möjligtvis att Wifi symbolen och wps symbolen blinkar ovantill , om dom båda finns var för sig .

Och testar att antingen att ansluta som vanligt under tiden den lampan blinkar :

  1. Via inställningar → Wifi → Ditt Wifi , Antingen 2.4 eller 5 . 5 Ghz är att föredra om du inte har behov av längre räckvidd. Så ska den ansluta utan att du behöver ange wifi lösenord.
  2. Om du möjligtvis har en iPhone kopplad på wifi , så kan du testa detta också om inte alternativ#1 ger resultat .
    https://support.apple.com/sv-se/HT209368
  3. Om du har QR Koden. Så kan du hålla inne WPS knappen på routern , så det börjar blinka som nämnt ovan och använda din iPads kamera och fokusera på qr koden och trycka på länken som dyker upp för dig . Om den ansluter på det viset.

 

Sen kan det vara bra att ha deras app , på någon fungerande enhet . * Zyxel Air “ . Där ska du kunna logga in med uppgifter som ska stå undertill på etiketten.

 

 

Hoppas något av alternativen löser problemet . Ibland kan problemen lösa sig av sig självt när man väl fått det funka , via uppdateringar,omstarter / återställningar eller vad nu som kan ligga bakom problemet för stunden .

Återkom gärna hur det går med dessa alternativ 😎

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@KEBEN Utöver det som ovan skriver om, testa gärna att nollställa nätverksinställningarna på din iPad för att se om det hjälper. Det gör du under Inställningar → Allmänt → Nollställ → Nollställ nätverk. Testa sedan att ansluta till routern på nytt.

 

Om du inte har gjort några egna ändringar av inställningar på routern vore det nog även bra om du återställer den till fabriksinställningar för att se om det hjälper. På undersidan finns en reset-knapp, ta ett gem och håll in denna i 12 sekunder, släpp sedan och låt routern starta upp igen. Detta kan ta upp till tio minuter. Efter det kan du behöva starta om annan utrustning för att den ska ansluta igen, men det ska fortsatt vara samma nätverksuppgifter som finns på undersidan av routern som gäller.

 

Om det inte hjälper bör du nog kontakta Apple. Eftersom dina andra enheter kan ansluta felfritt till routern. 

Svara