Skip to main content

Min dotter har kommit hem från  USA, där hon haft ett amerikanskt abonnemang. Nu har hon startat sitt 3 igen men får då meddelande textmeddelande . SMS och kan inte skicka i message?

Vad beror detta på?

Hej ​@JenKyl och välkommen till 3Community! 👋🏻

Om man haft ett SIM-kort med annat nummer i telefonen kan detta påverka funktionen av just iMessage. Vissa upplever att meddelanden via iMessage skickas från fel nummer, andra kan inte skicka iMessage överhuvudtaget.

Det första jag skulle rekommendera att ni testar är att gå in på telefonens inställningar och följer dessa steg:

1. Sök på “Meddelanden” och klicka
  2. Stäng av iMessage
  3. Gå tillbaka till huvudsidan av inställningar och sök på FaceTime - stäng av tjänsten.
  4. Starta om mobiltelefonen och aktivera tjänsterna igen.

Om man fortfarande inte kan skicka iMessage så rekommenderar jag att kika på inställningar under “Meddelanden”. Under knappen för att avaktivera/aktivera iMessage kan man välja hur man ska skicka/ta emot meddelande via iMessage - säkerställ här att rätt nummer är valt.

I vissa fall kan även funktionen av vanliga SMS påverkas. I ett sådant fall får man ett felmeddelande när man skickar SMS till en Samsung-telefon, eller annan Android-telefon. Detta kan man åtgärda genom följande steg:

1. Gå till inställningar.
  2. Klicka på “Allmänt”.
  3. Klicka på “Överför eller nollställ iPhone”.
  4. Klicka på “Nollställ” och välj sedan “Nollställ alla inställningar”.

Ovanstående raderar ingen data. Alltså förblir exempelvis bilder, appar och sparade lösenord. Nollställningen påverkar exempelvis tidsinställningar, språkinställningar, Apple Pay-kort och platsinställningar. Du kan se mer information här.

Återkom gärna med hur det gått! Tveka inte heller på att höra av dig om det dyker upp någon fråga eller fundering 🙂

// Vi har flyttat ditt inlägg till Teknisk support för att spegla innehållet bättre. Beslutet har fattats efter att vi uppmärksammade inlägget på 3Community. //

// Du kan överklaga beslutet inom sex månader här: https://community.tre.se/p/overklaga-modereringsbeslut. För mer information om detta, vänligen besök https://pts.se/ //

Lämna en kommentar