Skip to main content
Fråga

Kan inte välja nätverksoperatör manuellt

  • 29 June 2024
  • 10 svar
  • 79 visningar

Jag är utomlands och kan inte ta emot samtal. Jag har försökt att stänga av “automatiskt val nätverksoperatör”, men när jag gör det hoppar den tillbaka till automatisk igen. Under de två sekunderna som jag har manuellt vald operatör kommer mina sms om missade samtal, men så snart den hoppar tillbaka till automatisk kan jag inte få några samtal eller sms. Detta har pågått i flera dagar och jag har kontaktat Tres support flertalet gånger. Detta måste vara en bugg i Tres system som bör ordnas ASAP. Är otroligt upprörd över Tres support, då jag är i stort behov av min telefon i mitt arbetet.
Är det någon annan som har haft samma problem och funnit en lösning?

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +41

@HelenaTsouknidas Hej,

 

Vilken telefonmodell är det du har samt i vilket land befinner du dig? Har du krånglat i flera olika områden i samma land? 
 

Om du väljer ett nät manuellt och det sedan hoppar tillbaka låter det som att det är något med telefonen och inte Tre, detta då inställningen att söka nät manuellt är en funktion i telefonen. 
 

 

Hej! Jag är i Grekland, och har bara varit här. Jag har inte haft problemet tidigare utan det kom nu i veckan (har varit här sedan april). Jag har en Samsungs A54, köpte den i december. 

Med vänliga hälsningar

Helena 

Upplever samma problem här i Kanada, har en iPhone 14.

Jag har hört andra säga att det är en bugg hos Tre, så funderar på om det verkligen kan vara mobilen...

Användarnivå 7
Emblem +41

@94AS Tappar du täckningen helt eller hoppar det fram och tillbaka? Gäller det med flera olika operatörer?

 

@HelenaTsouknidas Det kan vara något som krånglar hos Tre absolut, med att du inte behåller täckningen. Men om du väljer bort automatiskt val av nät i din telefon ska den inte välja nät automatiskt igen, detta är något som är fel med telefonen. 

När telefonen väljer att automatiskt välja nät, vilket nät väljer den? Visar telefonen att du har täckning? 

Så kanske det kan vara. Jag har täckning även när telefonen väljer nät. Den väljer lite olika grekiska nät, tex Vodafone, OTE osv. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Så kanske det kan vara. Jag har täckning även när telefonen väljer nät. Den väljer lite olika grekiska nät, tex Vodafone, OTE osv. 

 

Hejsan @HelenaTsouknidas & @94AS!

Det har varit ett fel med roaming i vissa länder, men som ska vara åtgärdat sedan kl. 10.00 idag. Jag tänker ifall detta kan ha påverkat er - fungerar det för er nu?

Hej! Nej det har tyvärr inte gjort någon skillnad för mig. 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej! Nej det har tyvärr inte gjort någon skillnad för mig. 

Tråkigt att höra. Har du testat något sedan dess? Exempelvis:

  • Nollställ nätverksinställningarna.
    På iPhone öppnar du inställningarna > klicka på Allmänt > Klicka på Överför eller nollställ iPhone > klicka på Nollställ nätverk. Starta sedan om mobilen.
  • Testa söka nät automatiskt istället och starta sedan om mobilen.

 

Gäller det enbart samtal? Kan du ringa, men inte ta emot? Fungerar fortfarande surf och sms/mms som det ska?

Jag har provat bägge delar, men ingenting händer. Jag kan ringa, men inte ta emot samtal. Jag kan skicka sms till vissa, men har inte lyckats klura ut vad de har gemensamt som jag faktiskt kan smsa. 

Svara