Besvarat

Kunna nå router från utlandet som är ansluten va 3 mobilt bredband

  • 7 May 2021
  • 7 svar
  • 334 visningar

Jag bedriver ett företag som livestreamar sport och min IT-avdelning befinner sig runt om i världen. De behöver kunna komma åt våra routrar (edge-routers) från var som helst i världen. Vi önskar koppla upp de här routrarna i Sverige med 3s mobila bredband. Kan det nå den statiska IP-adressen från utlandet.

Fick svar av säljaren att det inte skulle vara några problem alls. Öppna upp önskade portar och anslut. Det fungerade inte, ringde teknisk avdelning på kundtjänst efter jag köpt det mobila bredbandet och de sa att det inte går att nå från utlandet. 

 

Kan någon vänlig själ hjälpa mig här. 

 

icon

Bäst svar av Pettersson 14 May 2021, 10:39

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Hans N Hej,

 

bara för att dubbelkolla - kommer ni åt routrarna via IP-adressen från Sverige?👨🏾‍💻

@Pettersson Hej,

 

Tack för ditt svar. Nej, eller vi måste komma åt dem från USA/Canada då det är där IT-avdelningen sitter och kopplar upp sig via ett cloud för att nå routrarna. Vi har fått ett fast IP av 3 men när vi konfigurerar vår router med den statiska IP-adressen och kopplar ihop den via en cat6 kabel till 3s modem så kan vi inte nå den. 

 

Hade verkligen uppskattat om du kunde hjälpa oss i ärendet. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Hans N Hej igen,

 

anledningen till att jag undrar är för att jag tänker om det verkligen finns en begränsning i att det inte går att komma åt från utlandet, eller om det faktiskt inte går att komma åt det alls? Det kan ju absolut påverka hur det går att gå vidare med detta.

 

Jag jobbar inte på Tre, så jag vet inte exakt hur det ska fungera eller ej i systemet. Men jag ser inte varför det skulle vara begränsat till att enbart vara åtkomligt från Sverige.

@Pettersson 

 

Jag förstår resonemanget. Det verkar vara så att det inte går att nå/komma åt från utlandet enligt 3. Att det endast är åtkomligt inom sverige. 

 

Vi har en lösning med kommunen på deras nätverk där det inte varit något problem att öppna upp alla nödvändiga portar och konfigurera “allow IP any host” då vi har såpass hög säkerhet i vår egna router.

 

Har du något förslag på hur vi kan tänkas lösa det här dilemmat?

Tack igen!

Användarnivå 7
Emblem +40

@Hans N Anledningen till att jag frågar om det går att komma åt från Sverige är för att kunna tänka vidare på vad det kan vara. Jag har tyvärr inget svar på om det fungerar eller ej, då jag som sagt inte jobbar på 3. Men det vore ju toppen om du har möjlighet att se om det går att ansluta till från Sverige eller ej. Fungerar det inte - är det ju något annat som inte står helt rätt till. 

 

Det finns ingen information om att trafik från utlandet skulle spärras till en 3Statisk IP, utan den trafiken ska gå utanför 3s brandväggar vilket bör göra att det fungerar oavsett geografisk plats. Så, återigen, vore det toppen om ni kan se om det är tillgängligt från Sverige eller ej för att enklare kunna fortsätta jakten på vad som kan vara fel.

 

Om det är så att det enbart är åtkomligt med en Svensk IP-adress, skulle det ju kunna lösas med en VPN-anslutning som sker genom en server som går genom Sverige. Det finns flertalet tjänster 

@Pettersson Ja, vi verkar ha svårt att ansluta även från Sverige. 

 

Vi finner inte heller någon information om att det skulle vara omöjligt att nå den statiska IP-adressen från ett cloud/utlandet. 

 

Vi har fått följande information från 3.

Statisk IP: 95.209.115.233

Gateway: 192.168.8.1

Subnet: 255.255.255.255

 

Dns1: 80.251.201.177

Dns2: 80-251.201.178

 

Vår IT-avdelning säger att de uppgifter vi har blivit givna inte kan stämma över huvudtaget. 

De säger att det är omöjligt för den IP-adress och Gateway att kommunicera med varandra.

Även Nätmasken påstår dem är felaktig då .255 endast är reserverad för specialfunktioner.

 

Tack för fortsatt hjälp!

Användarnivå 7
Emblem +40

@Hans N Om det är svårt att ansluta även från Sverige så verkar det ju vara något annat som påverkar och det blir då ganska irrelevant att det är svårt att ansluta från utlandet - eftersom det inte verkar fungera i Sverige heller.

 

Den gatewayadress som du fått verkar vara en lokal och inte riktigt något som bör gå ihop med den andra. Skulle du ha möjlighet att kontakta Tre igen och kika över detta? Generellt, så tillhandahåller de enbart IP-adressen och resten av informationen bör inte behövas för att få det att fungera. 

Kika gärna över DNS2, så att den inte är angiven med något bindestreck.

Svara