Skip to main content

Bytte från fiber till 5G, ficknut ca 800 Mbit i början men det blir långsammare och långsammare och är idag nere på 240 Mbit. Routern står på samma ställe som innan. Vad kan ha hänt?

Hejsan 🙂@jowe 

Bra fråga. Låter som du fått otroligt bra hastigheter så tidigt i utbyggnaden . Sen att det är lägre hastigheter nu ,kan ha många anledningar.

Allt ifrån mer användare & belastning.Och olika tidpunkter. Byggnationer.Någon mast kan ligga nere / uppleva problem med.

Men även hur routern prioriterar mot vad för master den ska ansluta till , för att få bra svarstider & stabilitet.

Sen kan det bero på hur man gör testet. Kopplad med kabel , trådlöst 2.4 eller 5 GHz . Appar skiljer sig åt , likväl även olika speedtest sidor. Även om man belastar det samtidigt.

Men när du fått 800 Mbit med router hemma , så har du varit kopplad till 5G+ iaf . För sådana hastigheter når man inte med 5G “ Light “ . Men kan vara där kanske det skett någon förändring . Vid val av band & att det kanske tillkommit master runtomkring. Antar du bor väldigt centralt i någon större stad eftersom dom hastigheterna.

Det finns nu en funktion på täckningskartan som kallas för “Upplevelse “ som man kan skicka in till berörd avdelning , när man tycker det har skett en förändring .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Man kan även kontakta kundservice och se om det är något som kan ligga skäl till förändringen. Och se om man behöver skicka det vidare till rätt avdelning eller helt enkelt göra en felanmälan av något slag.

Det kan tex vara att man behöver göra förädnringar av inställningar för vilka band & master det ansluts till.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

 

/F

 


Hej Frodrik, tack!

Tror det är något med masterna för hastigheten har sjunkit även på mobilens 5G. Låg stadigt på ca 600 Mbit på både mobil och routern men har senaste gått ner på båda. Får helt enkelt ringa Tre och kolla. Är ju helt ok hastighet ändå men kan lagga för sönerna när båda spelar samtidigt. 


Lämna en kommentar