Skip to main content
Svar

Mobil-data

• November 7, 2025
  • 9 svar
  • 134 visningar

Hej!

Jag har nyligen byt mobil från iPhone 13 Pro till 17 PRO (mobilen är köpt via er) och upplever att mobil datan är mycket sämre nu efter bytet. Jag har testat allt möjligt med att starta om mobilen. Stäng av och sätta på mobildatan, kollat inställningarna osv. Det har varit så här i ca 1 månad nu och inget har förändrats. Finns det någon lösning på detta? Är det fel på mobilen eller abonnemanget? Eventuellt sim-kortet? Kan man få ett nytt sim-kort? Är det nuvarande möjligtvis slitet?

tack på förhand!

Kevin

Bäst svar av Limpen

Hej ​@Kevin_K, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Testa gärna att nollställa nätverksinställningarna om du inte redan gjort det:

1. Gå till Inställningar
  2. Gå till Allmänt
  3. Klicka på Överför eller nollställ iPhone
  4. Klicka på Nollställ och därefter Nollställ nätverksinställningar

Återkom gärna med hur detta fungerar för dig! 🙂

9 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 7, 2025

​Hej,

du kan alltid testa med ett nytt SIM-kort - det kan vara en bra start! 

Du kan beställa ett nytt direkt via Mitt3. Du kan även välja att skaffa ett eSIM så du slipper hålla på med ett fysiskt plastkort, du beställer det smidigt via Mitt3. Logga in med Mobilt BankID, välj abonnemanget det gäller så kan du där enkelt komma igång med eSIM 🤳 Hittar du hur du beställer ett nytt SIM? 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • November 10, 2025

Hej ​@Kevin_K, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Testa gärna att nollställa nätverksinställningarna om du inte redan gjort det:

1. Gå till Inställningar
  2. Gå till Allmänt
  3. Klicka på Överför eller nollställ iPhone
  4. Klicka på Nollställ och därefter Nollställ nätverksinställningar

Återkom gärna med hur detta fungerar för dig! 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Skillad
  • November 24, 2025

Har samma problem med mitt mobil-data sen innan helgen, kan inte surfa om jag inte är ansluten till ett wi-fi.

Ringde nyss supporten, men det bröts, skulle uppskatta ifall ni kunde ringa upp mig igen. Pratade med en kvinna som kollade nätet, men som skulle koppla mig vidare, då bröts samtalet.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 24, 2025

@Renegade Hej,

har det fungerat tidigare för dig med samma telefon? Upplever du samma problem oavsett var du befinner dig? Står det 4G eller 5G uppe vid täckningsstaplarna? 

Forum|alt.badge.img
  • Skillad
  • November 24, 2025

Har funkat tidigare, men sen en drygt vecka är det dött. Spelar ingen roll om det står 4G eller 5G. Måste koppla till wifi för att komma ut på nätet.

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • November 24, 2025

@Renegade Tråkigt att höra!

Vad har du för typ av mobiltelefon?

Forum|alt.badge.img
  • Skillad
  • November 24, 2025

IPhone 16

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 24, 2025

@Renegade Har du testat att nollställa dina nätverksinställningar? Detta gör du under Inställningar → Allmänt → Överför och återställ → Återställ → Nollställ nätverksinställningar. 

Tänk på att detta även tar bort dina sparade WiFi-nätverk, så du behöver ha tillgång till WiFi-lösenorden igen :) 

Forum|alt.badge.img
  • Skillad
  • November 24, 2025

Gjort detta, även gjort hård omstart av mobilen, ingen effekt, felanmälan till Tre nu. Hoppas de kan lösa det.