Besvarat

Mobilsurfens kapacitet

  • 3 January 2019
  • 3 svar
  • 509 visningar

Hejsan!
Jag ska spendera väldigt mycket tid i sommarstugan de kommande åren och ser därför över ett smidigt sätt att ta med mig nätet i mobilen utan att ha mobilt bredband (är bara en person i hushållet som använder data så kostnaden blir för mycket).

Min fråga är om det är någon skillnad på "kvaliteten" av bredband/bandbredd om jag förnyar mitt abonnemang med telefon och obegränsad surf - jämfört med vad era mobila bredband som har 500gb som gräns klarar av?

Kommer jag få problem med att streama film eller musik (till en enhet i taget) ute i stugan alt. hemma med dålig anslutning med laggande och ett evigt buffrande - eller blir det ungefär samma hastighet så det är ett fungerande koncept?

Så jag inte sitter utan bredband och abonnemang inom 14 dagar efter köp, för att jag behövt utnyttja ångerrätten då jag självklart lär ha något som fungerar till 100% med allt från att läsa tidningen till streama film i HD utan anslutningsproblem.

Vore även tacksam för en fingervisning i min-max i avdrag vid nytecknande av abonnemang med telefon och ev obegränsat surf, för min "gamla".
Huawei honor 8 (11mån, endast en liten repa i plasten på sidan, haft skyddsglas samt fodral sen inköp hos er)
Mvh trogen men förvirrad kund
icon

Bäst svar av Pettersson 3 January 2019, 21:22

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Abonnemangsmässigt finns det ingen skillnad i kapaciteten om man jämför ett obegränsat mobilabonnemang med ett abonnemang för mobilt bredband. Skillnaden som märks är ofta att en router är mer anpassad för att surfa med än vad det är genom internetdelning från en mobiltelefon.

Fungerar 3 bra för dig i din sommarstuga idag, då kommer det fortsatt göra det också om du förlänger ditt abonnemang med en ny mobiltelefon och obegränsad surf. Har du testat att internetdela med din nuvarande mobil och abonnemang för att se om det klarar de krav du har för ditt användande?

Fördelen med en router mot en mobiltelefon är att routern ofta har bättre wifi, vilket gör att det inte blir lika mycket förlust mellan router och en annan enhet. Men om du har mobilen på ett ställe med bra täckning och den enhet som är ansluten i närheten kommer det absolut att fungera bra att göra som du har tänkt dig.

Då jag inte jobbar på 3 kan jag inte ge dig någon fingervisning på vad värdet kan vara. :/

Hoppas att det andra dock besvarade dina frågor? 🙂
Tack så mycket! 👍 Sista frågan jag inte lyckats hitta svar på. Obegränsat, har det något tak och isf vid hur många gb?
Mvh
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, om du med sista frågan menar typ ”inbytes” rabatt osv? Det kan du nog lättast kolla i din lokala 3butik men jag får för mig att när det är erbjudanden ang inbyte osv så är det aktuellt annars tror jag inte det.

obegränsat betyder just det, obegränsat. Än så länge inget tak, och jag har spelat onlinespel på ett gammalt Xbox via nätverket i min telefon så du kan va lugn i mängd. 🙂

Svara