Mycket svag utbyggnad av 5G

  • 26 July 2021
  • 8 svar
  • 1174 visningar

  • Rookie
  • 7 kommentarer


Fråga:

Sverige ska ju föreställa vara ett föregångsland vad det gäller mobil kommunikation. Vi har t.o.m. länge haft ett eget STORT företag som sysslar precis med det, Ericsson AB.

Om man går in  på OOKLA 5G Map så kan man bl.a. se följande:

* Tyskland 13000 5G-master
* Frankrike 18300 5G-master

Men Sverige har bara 92 5G-master. 

92 !??!??!

T.o.m. Polen har fler, 998 5G-master.

Vad är det som händer?


Länk:
https://www.speedtest.net/ookla-5g-map


 

 

 

 


8 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@J-O Hej,

 

den informationen skulle jag ta med en hink salt. Den visar absolut inte hur många siter/master/antenner operatörerna har för 5G. Den visar 5G-områden. Om vi tar Polen som exempel verkar operatören Plus ha enormt många olika 5G-områden i samma stad, så rapporteringen blir väldigt felaktig. Rapporteringen av områden verkar inte heller stämma med verkligheten, eftersom det finns 5G-områden som saknas på kartan för operatörerna.

I Polens fall verkar det även som att operatörerna har byggt nätet ganska glest, vilket gör att fler 5G-områden rapporteras för något som kanske egentligen borde vara samma område. 

Kollar vi exempelvis på Stockholm på den kartan, ser det ut som följer:

Det finns garanterat fler än fyra 5G-siter i centrala Stockholm. Det finns dock fyra kommersiellt tillgängliga 5G-nät i Stockholm, vilket är vad kartan visar. Som jag skrev ovan, saknas det dock områden och vissa blir felaktigt rapporterade dubbelt.

 

I övrigt så har 5G-utbyggnaden gått ganska långsamt i Sverige med främsta anledningen att auktionen av frekvenserna drog ut på tiden. Att Huawei blev förbjudet att använda för 5G-nätet i Sverige har också påverkat utbyggnadashastigheten då viss utrustning har behövt bytas ut, istället för att kunna återanvändas. Likaså den globala bristen på chip har försenat leveranserna av hårdvara.

En annan sak som nog gör att operatörerna i Sverige inte stressar, är att vi redan har riktigt bra 4G-nät i Sverige. I andra länder har det sett annorlunda ut och där har 5G blivit en rejäl förbättring. I Tres 4G-nät i Sverige är det inte ovanligt att få under 20ms i svarstid och hastigheter upp emot 200Mbit/s tack vare ett bra utbyggt nät. I andra länder ser det helt annorlunda ut, med högre svarstider och lägre hastigheter. 

Hej Pettersson,

jag är inte hundra på hur du menar. 

Du skriver "finns garanterat fler än fyra 5G-siter i centrala Stockholm", alltså fler än fyra 5G celler i Stockholm. Tyskland har 13000. Uhhh..?  Finns väl inget försvar för den uselt långsamma utbyggnaden?

Och Huawei har väl inte mycket med det att göra. Operatörerna kan beställa från Ericsson AB i morgon.

Och du skriver "vi redan har riktigt bra 4G-nät i Sverige", "20ms i svarstid och hastigheter upp emot 200Mbit/s".  Jag kör 4G med Poyinting antenn och ligger oftast på hastigheter som i gamla ADSL.

Med ett 5G utbyggt som i Tyskland skulle jag kunna komma upp i över 1Gb/s.

https://bredbandslista.se/5g/

Användarnivå 7
Emblem +40

Du skriver "finns garanterat fler än fyra 5G-siter i centrala Stockholm", alltså fler än fyra 5G celler i Stockholm. Tyskland har 13000. Uhhh..?  Finns väl inget försvar för den uselt långsamma utbyggnaden?

 

Som sagt så är säger siffrorna inget om antalet 5G-siter utan om antalet 5G-områden. Det verkar även vara möjligt att rapportera varje site som ett område. Detta gör ju att det inte alls blir jämförbart. Som exempel i Stockholm finns det flera hundra siter med 5G gemensamt för operatörerna - jag har inga exakta siffror. Kartan du länkade till visar som att det finns “4” i Stockholm, vilket innebär fyra stycken kommersiellt tillgängliga 5G-nät i Stockholm. 

Om du får det till att det finns över 13000 5G-områden i Tyskland läser du kartan felaktigt. I takt med att du zoomar ut klumpas närliggande områden ihop. Det vill säga att områden från närliggande länder också räknas in i pluppen som landar på Tyskland. Men ja - det finns fler 5G-siter i Tyskland än i Sverige.

Telekom DE i Tyskland står för en stor del av 5G-täckningen och de 5G-områden som rapporteras. De kör Dynamic Spectrum Sharing med 4G. Hastigheten för dessa områden är ungefär densamma som för deras 4G. De skriver att 4G och 5G ger “upp till 150Mbit/s.”. 

 

Och Huawei har väl inte mycket med det att göra. Operatörerna kan beställa från Ericsson AB i morgon.

Förbudet mot Huawei spelar faktiskt roll i detta. I många fall går det att använda samma utrustning för att rulla ut ett nytt nät - men i och med att hårdvara från Huawei inte får användas i utbyggnaden av 5G måste stora delar av operatörernas antenner osv bytas ut. Hade Huawei varit tillåtna hade det gått att återanvända flertalet av dessa.

I och med att en tillverkare har försvunnit från de tillgängliga, blir trycket högre på de som är tillåtna. Om du läser om den globala bristen på chip kommer du också att förstå att detta påverkar allt från tillverkning av grafikkort, till hårdvara för mobilnät och tillverkning av bilar. Det gör att även fast operatörerna har beställt hårdvara från, exempelvis, Ericsson blir denna försenad.

En annan anledning till att det tagit längre tid i Sverige är att auktionen av de nödvändiga frekvenserna först blev klar i våras. Innan auktionen var klar har ingen operatör velat beställa utrustning, eftersom de inte har vetat vilka frekvenser de skulle få tillgång till. 

 

Och du skriver "vi redan har riktigt bra 4G-nät i Sverige", "20ms i svarstid och hastigheter upp emot 200Mbit/s".  Jag kör 4G med Poyinting antenn och ligger oftast på hastigheter som i gamla ADSL.

Med ett 5G utbyggt som i Tyskland skulle jag kunna komma upp i över 1Gb/s.

https://bredbandslista.se/5g/

4G-näten är riktigt bra i Sverige, med god kapacitet och räckvidd. Självklart varierar hastigheten på olika platser, liksom med alla typer av radiofrekvenser.

Enkelt sagt: Nej, du skulle inte komma upp i över 1Gbit/s med 5G. 5G är under ständig utveckling och det krävs väldigt goda förutsättningar för att kunna nå hastigheter över 1Gbit/s. För att uppnå sådana hastigheter krävs också en hög frekvens med stort frekvensutrymme. Dessa frekvenser har begränsad räckvidd, vilket gör att du också behöver befinna dig nära antennen. Det är många år kvar tills dess att vi kommer se gigabithastigheter utanför de allra centralaste delarna av städerna.

I Tyskland är det endast ett begränsat antal siter som kan ge hastigheter “upp till 1Gbit/s”. Dessa finns i de centralaste delarna av större städer. I övriga Tyskland erbjuds hastigheter som motsvarar 4G-nätets.

 

Jag tycker oavsett detta också att 5G är otroligt spännande och att det ska bli kul att surfa snabbare i mobilen - men som det är idag har vissa operatörer, framförallt i andra länder, drivit på hypen för 5G lite mer än vad som kanske är nödvändigt. 5G ger idag inte så enormt stora fördelar, men i takt med att nätet utvecklas och ny funktioner implementeras kommer det bli massor med nya spännande lösningar som möjliggörs. 

Personligen ser jag det som att det är bättre att operatörerna inte stressar ut ett 5G-nät som kommer fungera bristfälligt och vara glest - utan att det är bättre att de väntar lite på att tekniken mognar och bygger ett riktigt bra 5G-nät redan från början.

Användarnivå 6
Emblem +14

@J-O

Jag kan bara instämma i vad @Pettersson skriver! 

Jag bor i Göteborg och har tills idag testat i princip alla 3:s nybyggda 5g-siter här i staden, den allra första av 3:s 5g-site som kom igång i våras! Hos 3 rör det sig om ett 30-tal nya 5g-siter! Sen får vi plussa på dom andra operatörernas utbyggnad så landar vi säkert runt 100 total här i Göteborg. Och utbyggnad pågår så det blir fler.. 

 

Och vad gäller nedladdning så ligger det på snitt mellan 600-800 M/bits och snitt 15 ms. Som mest har jag kommit upp i 999 M/bits 


Hej igen,

Det heter inte "5G-siter" eller "5G-områden", det heter 5G Cells. Anledningen är att 5G, precis som 4G, är ett "cellular network". 

länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/5G


Petterson:
"Om du får det till att det finns över 13000 5G-områden i Tyskland läser du kartan felaktigt."

Jaså?

Deutsche Telekom, 5G (för 1 år sedan):
"Over 3,000 towns and municipalities in Germany now have 5G. Deutsche Telekom has continued to expand its network at full speed in recent weeks. Another 18,000 or so antennas have been upgraded for 5G and integrated into the live network in the past five weeks. This means that 40 million people can now use 5G"
not: 40 million är hälften av Tysklands befolkning.
länk:
https://www.telekom.com/en/media/media-information/archive/5g-for-40-million-people-in-germany-604514

Med andra ord: Det finns MINST 18000 5G-celler i Tyskland!

Kartan i mitt inlägg https://www.speedtest.net/ookla-5g-map anger antal deployments (driftsättningar). Alltså antal celler/antenner.

Kartan anger 92st i Sverige och 13000 i Tyskland. Med en felfaktor på 18000/13000 = 1.4, så har alltså Sverige c.a. 1.4 x 92 = 128 5G celler.


Petterson:
"du behöver befinna dig nära antennen"
Svar: Ja, om det knappt finns några celler (Sverige). Nej, om antal celler är tillräckligt. Som sagt så täcker antal celler i Tyskland tillsammans en yta så att att hälften av befolkningen har 5G. 


Petterson:
"Nej, du skulle inte komma upp i över 1Gbit/s med 5G"

"5G speed tops out at 10 gigabits per second (Gbps). 5G is 10 to x100 faster than what you can get with 4G"
länk: 
https://www.thalesgroup.com/en/markets/digital-identity-and-security/mobile/inspired/5G


Petterson:
"I Tres 4G-nät i Sverige är det inte ovanligt att få under 20ms i svarstid och hastigheter upp emot 200Mbit/s"

Med andra ord kommer man upp i minst 10 x 200Mbit/s = 2Gb/s med 5G. 2Gb/s > 1Gb/s.


Petterson:
"Tyskland. De skriver att 4G och 5G ger “upp till 150Mbit/s.”
"Nej, du skulle inte komma upp i över 1Gbit/s med 5G"

Här, 1.6Gb/s med Deutsche Telekom
https://www.youtube.com/watch?v=RBy4csamH9k


Jag vet inte vad er bakgrund är, men min är Civilingenjör (M.Sc.) inom Teknisk Fysik, Elektronik & Datateknik. Som konsult så jobbade t.o.m. ett tag med 4G på Ericsson AB.


Jag måste anta att Petterson är anställd på TRE, eller att ni som svarat här visar upp en extrem kundlojalitet. Men extrem kundlojalitet gör ju inte att operatörer får en blåslampa där bak, tvärtom lägger dom sig och vilar.


 

not:

“Alltså antal celler/antenner.” ovan ska läsas “Alltså antal celler (antenner).”

Användarnivå 7
Emblem +40


Hej igen,

Det heter inte "5G-siter" eller "5G-områden", det heter 5G Cells. Anledningen är att 5G, precis som 4G, är ett "cellular network". 

länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/5G


Petterson:
"Om du får det till att det finns över 13000 5G-områden i Tyskland läser du kartan felaktigt."

Jaså?

Deutsche Telekom, 5G (för 1 år sedan):
"Over 3,000 towns and municipalities in Germany now have 5G. Deutsche Telekom has continued to expand its network at full speed in recent weeks. Another 18,000 or so antennas have been upgraded for 5G and integrated into the live network in the past five weeks. This means that 40 million people can now use 5G"
not: 40 million är hälften av Tysklands befolkning.
länk:
https://www.telekom.com/en/media/media-information/archive/5g-for-40-million-people-in-germany-604514

Med andra ord: Det finns MINST 18000 5G-celler i Tyskland!

Kartan i mitt inlägg https://www.speedtest.net/ookla-5g-map anger antal deployments (driftsättningar). Alltså antal celler/antenner.
 

Det var du som länkade till “Ookla 5G Map”, den kartan visar 5G-områden. Den visar inte 5G-celler. Det är för övrigt inte felaktigt att kalla det en 5G-site, men det är annan diskussion. Ett 5G-område är inte samma sak som en 5G-cell eller 5G-site. 

Exempel: enligt vad du menar ska det alltså endast finnas fem stycken 5G-celler i München… Det stämmer självklart inte! Det finns många fler. 

 

Ytterligare exempel: enligt vad du skriver ska det dessutom endast finnas tre 5G-celler i Seoul, Sydkorea. Ett av de länder i världen som kommit längst i utrullningen av 5G. Det stämmer givetvis inte heller. 

Läs kartan när du har zoomat in så ser du att det sammanlagda antalet inte blir 13000, 18000 eller något i närheten i Tyskland heller. Återigen: kartan visar 5G-områden som operatörerna har rapporterat till Ookla. Ej att jämställa med antal 5G-celler, 5G-siter eller något annat.

Jag har, mig veterligen, inte kommenterat hur många 5G-siter eller 5G-celler som finns i Tyskland - utan bara att kartan visar 5G-områden och att den informationen verkar vara opålitlig. 

 

 

Petterson:
"du behöver befinna dig nära antennen"
Svar: Ja, om det knappt finns några celler (Sverige). Nej, om antal celler är tillräckligt. Som sagt så täcker antal celler i Tyskland tillsammans en yta så att att hälften av befolkningen har 5G. 

 

Det spelar ingen roll om det finns flera hundra tusen 5G-celler eller 5G-siter - du behöver fortfarande befinna dig nära en för att kunna få de allra högsta hastigheterna. 

 

 

Petterson:
"Nej, du skulle inte komma upp i över 1Gbit/s med 5G"

"5G speed tops out at 10 gigabits per second (Gbps). 5G is 10 to x100 faster than what you can get with 4G"
länk: 
https://www.thalesgroup.com/en/markets/digital-identity-and-security/mobile/inspired/5G


Petterson:
"I Tres 4G-nät i Sverige är det inte ovanligt att få under 20ms i svarstid och hastigheter upp emot 200Mbit/s"

Med andra ord kommer man upp i minst 10 x 200Mbit/s = 2Gb/s med 5G. 2Gb/s > 1Gb/s.

 

Ja, 5G kan ge riktigt höga topphastigheter. Det innebär dock inte att du konstant får dessa hastigheter. Peak-download med LTE Advanced (4G+ i folkmun) är runt 1000Mbit/s, trots väl utbyggda nät får du ju inte sådana hastighet varken här eller i något annat land över 4G.

Det är inte möjligt att nå 2Gbit/s i dagens kommersiella 5G-nät. Det kan vara möjligt i labb när tekniken testas med speciell utrustning. Frekvensutrymmet på 3,5GHz-bandet räcker inte heller till sådana hastigheter när det ska delas mellan olika operatörer.

 


Petterson:
"Tyskland. De skriver att 4G och 5G ger “upp till 150Mbit/s.”
"Nej, du skulle inte komma upp i över 1Gbit/s med 5G"

Här, 1.6Gb/s med Deutsche Telekom
https://www.youtube.com/watch?v=RBy4csamH9k
 

 

Återigen, det är hastigheter under goda förhållanden. Du kan själv kolla på Telekom DEs täckningskarta och vad de anger för maxhastigheter. 

Bara för att den teoretiska maxhastigheten är skyhög betyder det inte att du kommer att nå sådana hastigheter. Det krävs att du är ansluten till en site där höga frekvenser används, att det är få andra användare anslutna och att du befinner dig nära. Troligtvis kommer sådana hastigheter endast vara möjliga i städer under flera år framåt. 

Desto högre frekvens, desto snabbare störs den ut. 

 

 

Jag vet inte vad er bakgrund är, men min är Civilingenjör (M.Sc.) inom Teknisk Fysik, Elektronik & Datateknik. Som konsult så jobbade t.o.m. ett tag med 4G på Ericsson AB.


Jag måste anta att Petterson är anställd på TRE, eller att ni som svarat här visar upp en extrem kundlojalitet. Men extrem kundlojalitet gör ju inte att operatörer får en blåslampa där bak, tvärtom lägger dom sig och vilar.

 

Jag väljer att inte kommentera din bakgrund mer än att om du har arbetat med detta bör du ha god kunskap om hur det fungerar i praktiken och inte enbart i teorin.

Nej, jag jobbar inte på Tre. Jag vill ha 5G helst igår, men det ger ingen mening att plöja ner pengar i saker som inte skulle ge någon praktisk fördel. Det är ju dessutom svårt att skynda på leveransen av hårdvara när det råder en global brist på komponenter som påverkar alla möjliga branscher. 

Hej igen Petterson,

Jag grusade allt du skrev, ändå fortsätter du. Dessutom i lååånga texter utan backup. 

Hmmm….

jag tror du behöver plugga på om vad “cellular network” är för något.

 

I rest my case.

bye

 

Svara