Har idag fått veta att mitt telefonnummer används av någon annan, hur går jag tillväga för att förhindra detta?
Någon annan använder sig av mitt telefonnummer
Bäst svar av Limpen
Hej
Det som inträffat är mest troligt ett spoofing-samtal. Det innebär att någon använder ett program eller verktyg där man “maskerar” samtalet med ditt nummer. Detta sker oftast i bedrägerisyfte, där den som ringer från ditt nummer försöker lura den man ringer. Man svarar vanligtvis inte på utländska nummer, och därför maskerar bedragaren detta till ett vanligt svenskt nummer så att den man ringer är mer benägen att svara. I ditt fall har personen inte svarat, men sedan ringt upp ditt nummer, varpå man kommit i kontakt med dig.
Det är tyvärr ett rätt vanligt problem, och något som omfattar alla operatörer. Det arbetas på lösningar för detta, men ännu finns det inget som garanterat löser problemet.
Vanligtvis pågår det ett tag, och sedan upphör problemen. Det är ingen risk för dig att kostnader tillkommer, då bedragaren inte kan använda ditt abonnemang, utan endast maskerar så att det ser ut som man ringer från ditt nummer. Det du kan göra är antingen att avvakta, alternativt kan du ta kontakt med vår kundservice och begära nummerbyte. Förstår om ett nummerbyte känns lite kämpigt i och med att man ofta har många kontakter som har sparat ens nummer. Dessutom är det ingen garanti att samma problem inte uppstår ett tag efter att du genomfört nummerbytet. Känn efter hur du vill göra, och skulle det vara så att du vill byta nummer kan du som sagt kontakta kundservice. Annars är det alltså ingen risk för att du drabbas av kostnader för dessa samtal 🙂
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.