Min NR7103 vill inte koppla upp i 5G.
Löste sig detta för dig HassanH90?
Min NR7103 vill inte heller koppla upp i 5G.
/F
Löste sig detta för dig HassanH90?
Min NR7103 vill inte heller koppla upp i 5G.
/F
Straxt utanför Norrköping.
Min iPhone visar 5G men NR7103 vägrar koppla upp sig på 5G.
Jag får nog skruva ner den från taket och ta med den till jobbet i centrala Norrköping någon dag och testa hur den beter sig där.
Hej
Har du hunnit kika hur det ser ut med uppkopplingen på arbetsplatsen ännu?
Du får jättegärna återkomma med hur det går, så får vi kika vidare!
Hej
Har du hunnit kika hur det ser ut med uppkopplingen på arbetsplatsen ännu?
Du får jättegärna återkomma med hur det går, så får vi kika vidare!
Nu har jag testat min NR7103 mitt i centrala Norrköping och den vägrar koppla upp sig på 5G här med.
Har återställt den till fabriksinställningarna utan resultat.
Låst den på enbart 5G utan resultat.
Testat med SIM-kort från både Tre och Telia (ändrat APN manuellt med Telia-SIM)
Den tokvägrar koppla upp på 5G.
Den visar full mottagning på 4G och ingen mottagning alls på 5G, inga staplar alls.
Misstänker att det är fel på den.
FW: V1.00(ACCZ.4)P0
Module SW Version MP1V120XS.2133.01.B1
Hej,
I centrala Norrköping så finns det gott om 5G+ (n78, super snabbt 5G) och 5G (n1, 5G som är ungefär likvärdigt 4G i nedladdningshastigheter men bättre i uppladdning).
Det är viktigt att känna till att den typen av 5G som samtliga operatörer har i Sverige (5G NSA) kräver att man får in 4G samtidigt som 5G, därav går det inte att låsa emot enbart 5G. När 5G SA kommer, så kommer detta att gå.
Om man även testar runt att bara låta routern välja vissa band, så kan det även resultera i att routern inte kopplar emot 5G då bara för att banden finns, betyder det inte att routern/nätet stödjer just den kombinationen som man har valt.
För Telias räkning kan jag inte svara, men jag vet att dom till väldigt stor del förlitar sig på 5G på 700mhz, vilket jag har svårt att förstå varför man skulle vilja ha/bygga ut annat än i marknadsföringssyfte att kunna täcka så stor yta som möjligt, så kostnadseffektivt som möjligt utan att komma i närheten av hastigheterna gemeneman förknippar med 5G.
Routern har stöd för n28, om det är den typen av 5G på 700mhz som Telia använder sig utav.
Vilka 4G band plockar routern in? En sak jag har observerat tidigare när en router har haft svårt att koppla upp emot 5G, är att den på 4G endast får in en frekvens, och inte flertalet vilket indikerar starkt på att routern inte beteer sig som den ska.
Hej,
I centrala Norrköping så finns det gott om 5G+ (n78, super snabbt 5G) och 5G (n1, 5G som är ungefär likvärdigt 4G i nedladdningshastigheter men bättre i uppladdning).
Det är viktigt att känna till att den typen av 5G som samtliga operatörer har i Sverige (5G NSA) kräver att man får in 4G samtidigt som 5G, därav går det inte att låsa emot enbart 5G. När 5G SA kommer, så kommer detta att gå.
Om man även testar runt att bara låta routern välja vissa band, så kan det även resultera i att routern inte kopplar emot 5G då bara för att banden finns, betyder det inte att routern/nätet stödjer just den kombinationen som man har valt.
För Telias räkning kan jag inte svara, men jag vet att dom till väldigt stor del förlitar sig på 5G på 700mhz, vilket jag har svårt att förstå varför man skulle vilja ha/bygga ut annat än i marknadsföringssyfte att kunna täcka så stor yta som möjligt, så kostnadseffektivt som möjligt utan att komma i närheten av hastigheterna gemeneman förknippar med 5G.
Routern har stöd för n28, om det är den typen av 5G på 700mhz som Telia använder sig utav.
Vilka 4G band plockar routern in? En sak jag har observerat tidigare när en router har haft svårt att koppla upp emot 5G, är att den på 4G endast får in en frekvens, och inte flertalet vilket indikerar starkt på att routern inte beteer sig som den ska.
Det är ju samma sak som att Tre använder sig av n20 (800 Mhz) för 5G. Telia kör också C-band i städer. Mätte upp drygt 1200 Mbps inomhus i Helsingborg i helgen.
Ja, men n20 används som stöd för 5G på n1.
Carrier aggregation fungerar på 4G. Den har slagit ihop ett gäng alla möjliga band. B3, B7, B28.
Jag ska springa förbi en Tre butik och skaffa mig ett nytt Tre abonnemang så jag slipper låna en kollegas Tre SIM-kort vid felsökning.
Jag skaffade NR7103 routern ihop med Tre abonnemang för snart ett år sedan i samband med flytt från centrala Norrköping till en mil utanför stan.
Testade prylarna i lägenheten i Norrköping innan flytten och vill minnas att den kopplade upp i 5G då och det gick fort som tusan men ute i nya huset gick det duktigt trögt med 5-8Mbps.
Testade då med Telia och fick direkt 140Mbps så jag sa upp Tre abonnemanget men behöll NR7103 routern då den i övrigt fungerat jättebra.
Nu har hastigheten gått ner och jag märker att routern inte vill koppla upp sig i 5G. Telefoner kopplar upp i 5G på samma adress.
Och vid test med routern medtagen till mitt jobb i centrala Norrköping så vill den som sagt fortfarande inte koppla upp i 5G.
Jag pratade med supporten som hastigast och de ville gärna hjälpa till att kolla hur routern kopplar upp sig men det krävde att jag har ett Tre abonnemang till routern. Förståeligt så det ska jag fixa fram och ringa supporten igen.
Har införskaffat ett Tre abonnemang och märkligt nog fungerar plötsligt 5G.
Har identifierat att det är fel på mitt Telia SIM då det bara ger 4G i min iPhone också.
Testade med ett annat SIM med Telia abonnemang och 5G fungerar då i NR7103.
Så det blir till att besöka en Teliabutik för att få mig ett nytt SIM.
Summa sumarum, inget fel med min NR7103 men däremot något knas med mitt SIM-kort.
Tack alla för all hjälp
Gedigen felsökning får jag säga, snyggt att hitta lösningen
Tycker att ditt inlägg var väldigt givande, så jag flyttade det till en egen tråd. Såg även till att ändra din initiala fråga då den inte längre är en del av den föregående tråden. Hoppas du är okej med allt detta, om inte så är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden eller skicka ett PM till mig!
// Vi har flyttat ditt inlägg till Teknisk support för att spegla innehållet bättre / Vi har ändrat titeln för att titeln ska matcha innehållet bättre. Beslutet har fattats efter att vi uppmärksammade inlägget på 3Community. //
// Du kan överklaga beslutet inom sex månader här: https://community.tre.se/p/overklaga-modereringsbeslut. För mer information om detta, vänligen besök https://pts.se/ //
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.