Fråga

Obegränsad surf reducerad hastighet

  • 25 January 2022
  • 5 svar
  • 532 visningar

Jag undrar om nedanstående fortfarande är aktuellt för 3Bredband Hemma, jag har kopierat den från hemsidan idag "Abonnemangsinformation" 

2. I abonnemanget 3Bredband Hemma ingår obegränsad surfmängd inom Sverige. Överstiger data förbrukningen 40GB under ett dygn sänks surfhastigheten till 5Mbit/s och kan ökas upp via en SMS-påfyllning av 40GB. SMS-påfyllningen är kostnadsfri och kan göras ett obegränsat antal gånger. Dygnsräknaren nollställs vid midnatt och surfhastigheten återställs

 

Anledningen till att jag undrar är att det var en dag som jag gick över 40GB och sedan dess har min hastighet blivit strypt. Enligt en jag pratade med på kundtjänst så gäller inte detta längre.

Jag fick ingen sms, det blev inte återställd vid midnatt och kundtjänst har avfärdat att det kan påverka.

Just nu så hänvisar kundtjänst och tekniker till täckningskartor men det förklarar inte hur jag hade i snitt 20mbs mot det nu snittet 4-6mbs.

Tycker mest att det är märkligt att mina hastighets problem uppstod i samband med att "övertrassera".

Täckningsmässigt har jag alla styrkeslampor tända på routern.

Mest undrar jag om det kan finnas någon mjukvara begränsning som förbises för att låsa upp min plötsligt begränsning.

Samband med täjmingen får mig att tveka på att problemet ligger i täckningen. Dålig täckning förklarar inte hur jag tidigare uppnådde 20mbs, dygnet runt, alla dagar inklusive jul, nyårsafton och nyårsdagen när de flesta är hemma och uppkopplad till masterna. 


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +14

@Stella79 Jag använder mig utav obegränsat surf i mobiltelefonen! Jag är nästan uppe i 800 Gb surf per månad och ofta över 40 Gb per dag. Aldrig haft någon spärr som sängt min datahastighet. Kanske inte är samma villkor i våra abonnemang dock?! 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej, 

 

Har du startat om din router/modem för ditt 3bredband hemma ? Upplever du samma efteråt ? 

Det kan vara så att du har fått sms till simkortet i router/modem . Och det kan man se genom att logga in via app eller hemsida . Beroende på vad för teknik man har. Vet att det nyligen va en tråd om en kund som via kundservice löste att sms vidarebefordrades till kundens telefon. 

 

Sen är det lite som @Martin - 3 kund i 15år  Säger . Man får lite olika vibbar över denna funktions vara eller inte vara. 

 

 

@Stella79 

@frodrik91 jag har testat att starta om, jag har testat att återställa routern och sen ställa in nätverk igen utan att det har blivit bättre.

Sms har jag inte fått varken till telefonen eller routern. 

Jag accepterar att jag bor på landet och att täckningen är inte som stan, jag accepterar att enligt täckningskartor så ligger jag i utkanten. Men det jag inte förstår är att om det bara hänger på täckningen hur jag kan ha haft sååå mycket högre hastighet innan men inte nu. Jag har inte flyttat på routern eller huset. 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

 

Hej!

Jag vågar inte ge ett svar specifikt för dig utan att kolla på dom exakta förutsättningarna och undersöka djupare. Om du skickar mig ett PM med numret till ditt abonnemang eller ett kundnummer så kan jag undersöka vidare. :slight_smile: (Gärna tillsammans med ett ungefärligt startdatum)

Det kan finnas saker som är helt utanför din makt som kan påverka. Exempelvis förändringar i nätet där antalet användare på masten har ökat, CA kombinationen (Vilka olika 4G frekvenser routern kombinerar för att maximera hastigheten) routern använder har skiftat , master kan ha riktats om, en driftstörning på en närliggande mast kan leda till att den mast du vanligtvis brukar har extremt hög belastning just nu, pågående arbete etc.

Svara