Besvarat

Okänd telefon visar mitt nummer när dom ringer

  • 11 September 2023
  • 4 svar
  • 1642 visningar

Jag har under ett halvår fått många samtal från olika personer som säger att jag ringt dom för mitt mobil# syns på displayen.
Jag har inte ringt dom så antingen finns det en person som jävlas med mig eller så har dom lagrat fel mobilnummer i sin mobil (hur är det möjligt?).
Hur ska jag göra för att få reda på vem som ringer till folk?
Är det möjligt att det kan finnas en dublett SIM?

icon

Bäst svar av Qwirks 12 September 2023, 12:35

Visa original

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @PeppeF 

Utöver din samtalslista på telefonen , så kan du se din utgående samtalshistorik på Mitt3 och fakturan . 
 

Det är inte möjligt att det finns dubbelt av Sim-Kortet . 

Testa med en enkel omstart om inte det gjorts på ett tag.

Sen så är det bra och se över så du har senaste uppdaterade mjukvaran för din telefon . Likväl är det relevant och hålla appar uppdaterade till senaste versionerna. Beroende på märke & modell så finns detta att finna under inställningar → Programuppdatering samt appstore / playbutik och uppdatera appar . 

/F 

Problemet har hållit på sedan i våras (-23). Händer 1 - 3 ggr per månad. Folk ringer upp och frågar vad jag vill och när jag säger att jag inte ringt dom blir dom ofta förvånade/förbannade.
Jag har en iPhone-11 som jag uppgraderade från en iPhone-8 för någon månad sedan.
Jag har installerat alla uppgraderingar som kommer ut. Telefonen startar om när det kommer en uppgradering och jag har själv startat om några gånger.

Jag har gått igenom telefonnumren jag har ringt men ofta när jag söker så finns det inte eller har hemlig abonnent.

Vet inte hur jag ska gå vidare ...
 

Användarnivå 5
Emblem +33

Är det vanliga telefonsamtal de får eller är det via någon app som exempelvis FaceTime eller WhatsApp?

Om det är via någon app skulle det kunna vara så att ditt nummer är registrerat för den tjänsten av någon anledningen (exempelvis om någon annan haft ditt nummer före dig). I så fall borde du kunna avhjälpa detta själv genom att registrera dig för den tjänsten. Vill du inte använda den tjänsten kan du sedan avregistrera dig.

Om det är vanliga telefonsamtal de får handlar det troligen om s k spoofade nummer, där den som ringer upp förfalskar nummerpresentationen. Kan tänka mig att en del telemarketing-företag gör så när de ringer upp från utlandet. Kontakta i så fall 3Kundservice för att se om det är något de kan göra åt saken.

Qwirks, Tack för svar!
Tyvärr har jag ingen koll på typen av samtal (WhatsApp, FaceTime eller vanligt samtal). Folk blir normalt bara förbannade när jag säger att jag inte ringt dom … Men jag ska fråga dom vilken typ av samtal dom får. De som ringer till mig visar ett normalt telefonnummer så det borde vara med normal telefon.
Jag har kontaktat 3Kundservice men dom svarar bara att dom inte kan göra något. “Byt telefonnummer!”
De som ringer mig ser troligen (?) bara “missat samtal” i listan, och när dom klickar på numret så kommer dom ju till mig ..? Den enda förklaringen jag har är att någon jävlas med mig(?)
Jag har redan WhatsApp och FaceTime på min telefon men syns verkligen telefonnumret när man ringer från dem? Trodde bara det var namnet som syns ..?
Nu har jag inte fått något sådant samtal på ca en månad. Kanske har TRE gjort något.
Jag håller tummarna!!
 

Svara