Skip to main content

Hej,

Jag har nyligen köpt en iPhone 15 Pro och har upplevt ett återkommande problem som påverkar användarupplevelsen. Utan att jag gör något aktivt med mobilen händer följande:

  1. Oavsiktliga skärmdumpar: Telefonen tar skärmdumpar spontant, utan att jag fysiskt trycker på någon knappkombination som normalt aktiverar denna funktion (t.ex. sidoknappen och volym upp-knappen samtidigt).
  2. Automatisk navigering till sökfältet: Mobilen navigerar automatiskt uppåt till sökfältet (t.ex. sökfältet för appar) utan att jag sveper nedåt på skärmen eller gör någon annan rörelse som skulle trigga denna åtgärd.

Detta händer sporadiskt och jag kan inte koppla det till någon specifik app eller handling. Det verkar ske helt utan mitt aktiva deltagande. Jag har försökt starta om mobilen, samt se över om några inställningar för gester eller knappfunktioner kan ha blivit felkonfigurerade, men problemet kvarstår.

Jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta problem eller vägleda mig vidare om det behövs ytterligare felsökning eller åtgärder från min sida.

Tack på förhand för er hjälp!

 

ps har frågat supporten förut och dom sa att jag skulle uppdatera mobilen men testade det men det blev ingen förbättring. 

Tjena, 

Otroligt irriterande problem du beskriver. 


Vet att Apple hade problem med iPhone X och skärmen på de enheterna. 

Mitt tips är att kolla med både Tre och Apple, ibland så har Apple “repair programs” som då är för alla enheter under vissa serienummer som kan ha problem.

Det låter ju som att det är fel på touch/skärmenheten på telefonen. Konstigt nog. 

Jag hade ett problem från iPhone 3G till iPhone 8 Plus som hela tiden var samma problem. Då visade det sig att om man återskapar iPhone från säkerhetskopia kan buggar ibland följa med, även om en uppdatering ska ha fixat problemen. Detta kanske kan vara något? Att en bugg råkat följa med från tidigare telefon? I mitt fall så fixade det sig när jag hade ställt in telefonen som “ny” 

 


Lämna en kommentar