Besvarat

Orlimligt hög användning av mobildata

  • 7 September 2018
  • 5 svar
  • 604 visningar

Sedan en vecka tillbaka noterar jag att användningen av mobildata som presenteras på Mitt3 för mitt abonnemang ökat ordentligt. Från 10-20 till 100-200 MB per dag.

På min iPhone SE provade jag att nollställa statistiken för användning av mobildata för ett par dagar sedan. Statistiken visar nu att jag använt 8.4 MB data samtidigt som Mitt3 visar att jag använt 150 MB. Vad är det som händer?
icon

Bäst svar av Jocke 12 September 2018, 15:21

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Detta låter lite underligt. Vet du med dig att du laddat ner någon ny app eller förändrat något beteende som kan ha påverkat mängden datatrafik du använder?
Inte något jag kan tänka på.

> Inga nya appar
> Sitter på wi-fi nästan uteslutande på jobb och hemma
> Har knappt använt mobilen utomhus senaste veckan (känns därför som att något sker när telefonen är i viloläge, eller att wi-fi anslutningen är kass)

En sak jag noterade när det började var att det skedde i samband med att det skickades ganska mycket filmer och bilder i en WhatsApp-grupp jag är med i. Däremot har det vart dött på WhatsApp senaste veckan trots att dataanvändningen fortsatt.

Jag har gjort följande ändringar
> Stängt av wi-fi assistans för att undvika att mobilnätet stöttar vid dålig wi-fi uppkoppling (dock visade statistiken att denna bara använt några 10-tal MB på flera månader)
> Stängt av WhatsApp från iCloud-backup
> Stängt av iCloud från att använda mobilnätet
> Nollställt statistiken för mobildata för att se hur den korrelerar med användningen på Mitt3
> Startat om telefonen

Något mer jag kan göra för att hindra att mobilen ligger och tuggar data?
Användarnivå 5
Emblem +10
Välkommen till 3Community @davidfr.

Vi som din operatör kan inte se vad din data används till utan endast hur mycket data som faktiskt nyttjats.

Det kan vara appar som uppdateras i bakgrunden, bristande täckning på Wifi mm precis som du är inne på. För oss är det egentligen helt omöjligt på att svara på vad det kan bero på. Har data registrerats har den dock använts på något vis.

Du kan läsa igenom den här tråden för att se på ett ungefär vad datamängden räcker till.
Hej! Tack för svaret. WhatsApp verkar ha varit boven, så när jag hindrar appen från att backupa via mobilnätet så är dataanvändningen nere från 200Mb per dag till 2Mb per dag.
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej! Tack för svaret. WhatsApp verkar ha varit boven, så när jag hindrar appen från att backupa via mobilnätet så är dataanvändningen nere från 200Mb per dag till 2Mb per dag.

Härligt att du lyckades hitta datatjuven 😃

Svara