Besvarat

Problem med eSim ”utgånget”

  • 11 January 2022
  • 3 svar
  • 189 visningar

Användarnivå 3

Hej!
I förra veckan märkte jag ett problem med det eSim som jag använder i min iPad Pro. Det har fungerat felfritt sedan jag köpte iPaden i somras, men plötsligt tappade den helt kontakten med nätverket när jag var på resa. Jag upptäckte då att det står att eSim är ”utgånget” och att den vanliga menyn för eSim och mobilabonnemanget hade försvunnit enligt bifogad bild. Jag har ringt tekniksupporten men de hade inte hört om detta problem förut. 

Jag har försökt att radera eSim och lägga till ett nytt med omstart av paddan mellan, men efter bara någon halv minut ändrades status till ”utgånget” igen. Detta resulterar i att min iPad tappar nätkoppling ibland, men ibland fungerar det när jag slår på flygläge och sedan startar igen.

Vad kan jag göra för att lösa detta? Visst kan ett eSim inte ha en begränsad giltighetstid?

icon

Bäst svar av JeppePeppe 12 January 2022, 10:37

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @Daniel Forslund

Det låter märkligt! och bara för att kontrollera allting, har du ett simkort (aktivt eller inaktivt) i iPaden just nu? tänker att det eventuellt kan ha någon störning i sådana fall. :thinking:

När du installerade om eSIM, gjorde du det genom att beställa ett nytt via Mitt3?

Har du testat att nollställa nätverket? Detta gör du genom inställningar > allmänt > nollställ > nollställ nätverk. :selfie:

Användarnivå 3

Ja, detta var ett av de märkligaste felen jag stött på! Jag har aldrig haft något annat SIM-kort i denna nya iPad sedan jag köpte den i somras, och har enbart haft ett eSIM från 3 och inget fysiskt i den.

Jag testade att nollställa nätverksinställningarna som du föreslog, men det krävdes att jag tog bort abonnemanget en gång till från paddan och sedan nollställde och startade om, sedan funkade det när jag lade till ett nytt eSIM från Mitt3. Som du ser på bilden ovan ser det nu normalt ut och eSIM står som ”aktivt” istället för ”utgånget”. Uppkopplingen mot mobilnätet verkar nu också vara stabil igen.

Konstigt att detta kunde inträffa, hoppas ni kan felsöka i systemen om detta är är ett fel som drabbar andra. Men på detta sätt gick det att åtgärda, tack för hjälpen!

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Daniel Forslund Mycket märkligt håller jag med dig om! Men skönt att det löste sig efter en nätverksåterställning.

Jag ska hålla utkik efter detta, och ifall vi ser ett mönster så ska vi naturligtvis försöka ordna det! :nerd:

Svara