Besvarat

Problem med Wi-fi samtal

  • 4 november 2018
  • 3 svar
  • 185 visningar

Hej!

Jag får inte Wi-fi samtal att fungera. Sannolikt är det pga min router. I förra lägenheten hade jag Comhems standardrouter. Fungerade fint med min iPhone 7. Bytte sedan lägenhet och har nu router via Telia och deras Technicolor TG799VAC XTREAM. Fungerar varken på iPhone 7 eller ny XS. Men när jag åker till min föräldrar så står det Wi-fi samtal på båda telefonerna. De har en Telia router men utan fiber så samma modellnummer men ej XTREAM.

Någon som har en idé om vad i routern som stoppar upp det hela? Jag har inte aktiverat dedikerade MAC-adresser.

Hälsningar,
GIZTHEWIZ

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bästa svar av Pettersson 5 november 2018, 16:44

Hej!

Om du testar att sätta din mobil i flygplansläge men aktiverar wi-fi ändå. Fungerar wi-fi-samtal för dig då?

Min tanke är att din telefon anser att täckningen är tillräckligt bra för att den ska använda mobilnätet istället för ditt wi-fi. I min lägenhet aktiveras sällan wi-fi-samtal i köket, men i vardagsrummet brukar det hoppa igång. 🙂
Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +11
Hej!

Om du testar att sätta din mobil i flygplansläge men aktiverar wi-fi ändå. Fungerar wi-fi-samtal för dig då?

Min tanke är att din telefon anser att täckningen är tillräckligt bra för att den ska använda mobilnätet istället för ditt wi-fi. I min lägenhet aktiveras sällan wi-fi-samtal i köket, men i vardagsrummet brukar det hoppa igång. 🙂
Användarnivå 7
Emblem +8
Väldigt nyfiken på hur det har gått för dig? Har du testat @Pettersson's förslag?
Om ovan inte fungerar kan du testa att öppna nedan portat ut mot internet:

UDP 500
UDP 4500

Guide för Technicolor TG799VAC XTREAM.
Användarnivå 3
Emblem +9
Halloj @gizthewiz!

Hur har det gått? Har det löst sig? :)

Återkom gärna, och om det löst sig hur du gjorde så vi andra också vet.

Svara