Skip to main content
Nykomling
November 4, 2018
Besvarat

Problem med Wi-fi samtal

• November 4, 2018
  • 3 svar
  • 644 visningar
Hej!

Jag får inte Wi-fi samtal att fungera. Sannolikt är det pga min router. I förra lägenheten hade jag Comhems standardrouter. Fungerade fint med min iPhone 7. Bytte sedan lägenhet och har nu router via Telia och deras Technicolor TG799VAC XTREAM. Fungerar varken på iPhone 7 eller ny XS. Men när jag åker till min föräldrar så står det Wi-fi samtal på båda telefonerna. De har en Telia router men utan fiber så samma modellnummer men ej XTREAM.

Någon som har en idé om vad i routern som stoppar upp det hela? Jag har inte aktiverat dedikerade MAC-adresser.

Hälsningar,
GIZTHEWIZ

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
Bäst svar av Pettersson
Hej!

Om du testar att sätta din mobil i flygplansläge men aktiverar wi-fi ändå. Fungerar wi-fi-samtal för dig då?

Min tanke är att din telefon anser att täckningen är tillräckligt bra för att den ska använda mobilnätet istället för ditt wi-fi. I min lägenhet aktiveras sällan wi-fi-samtal i köket, men i vardagsrummet brukar det hoppa igång. 🙂

3 svar

Superhjälte
November 5, 2018
Hej!

Om du testar att sätta din mobil i flygplansläge men aktiverar wi-fi ändå. Fungerar wi-fi-samtal för dig då?

Min tanke är att din telefon anser att täckningen är tillräckligt bra för att den ska använda mobilnätet istället för ditt wi-fi. I min lägenhet aktiveras sällan wi-fi-samtal i köket, men i vardagsrummet brukar det hoppa igång. 🙂
Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
November 7, 2018
Väldigt nyfiken på hur det har gått för dig? Har du testat @Pettersson's förslag?
Om ovan inte fungerar kan du testa att öppna nedan portat ut mot internet:

UDP 500
UDP 4500

Guide för Technicolor TG799VAC XTREAM.
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Pensionerad Moderator
November 13, 2018
Halloj @gizthewiz!

Hur har det gått? Har det löst sig? :)

Återkom gärna, och om det löst sig hur du gjorde så vi andra också vet.