Besvarat

RCS och automatiska sms som inte kommer fram från Google

  • 10 August 2021
  • 6 svar
  • 468 visningar

Emblem

Hej.

SMS från Google verkar inte gå fram.

Försökt att avregistrera mitt nr från deras RCS-tjänst och beställer en kod via denna sida:

https://messages.google.com/disable-chat

Koden skickas står det men inget kommer fram. Samma sak när jag vill AKTIVERA RCS via deras messages-app så står det "Försöker verifiera" länge (2 dagar nu) men någon verifiering sker aldrig. Då kan jag tillägga att rcs funkade ok under förra veckan för att plötsligt sluta fungera under helgen. Därför stängde jag av det och nu lyckas jag inte aktivera det igen. Google väntar på ett automatiskt verifierings-sms som aldrig kommer fram. Det funkar som sagt inte heller att beställa kod manuellt via den länkade sidan. Inget kommer fram. Blockerar ni Google på något sätt? Jag vill alltså ha RCS aktiverat men har försökt att inaktivera det för att lösa eventuella problem. Nu kan jag inte aktivera det igen. 

icon

Bäst svar av NiklasO 23 August 2021, 15:32

Visa original

6 svar

Emblem

Nu får jag koden från hemsidan i alla fall.

Den säger dock att jag måste kontakta operatören för att stänga av RCS.

Jag vill förstås ha RCS/chatt aktiverat men det står fortfarande "Försöker verifiera"... 

Användarnivå 5
Emblem +9

Hejsan @NiklasO I detta fall rekommenderar jag att du kontaktar vår tekniska support för att felsöka detta och se över en lösning. 

Användarnivå 7
Emblem +38

Hej @NiklasO 

Kom på en sak som fungerade för mig förut, det är att “rensa” cache i appen. 

Det gör att appen blir typ återställd. Fungerade för mig på en fold2. Start appen och öppna “multitask-”fönster eller ja du vet, där man byter appar. På iPhone och med android inställt med den “lilla raden” längst ner så drar man ju halvvägs upp på skärmen. Där håller du in loggan på appen du vill återställa och klicka på typ inställningar eller likande. Sedan raderar du all data och återställer cache så kan det vara så att det drar igång. 

Emblem

Tack för förslagen.

Jag testade typ allt. Finns en hel del personer med samma problem om man googlar och massor med olika “lösningar” som funkar, eller inte funkar. Rensat data för operatörsstjänster och messages med mera utan att det gav ett positivt resultat. Det enda jag inte hade testat är förslaget om att stänga av funktionen i 10 dagar och sen testa igen (vilken dålig “lösning”). Jag stängde av igår och tänkte vänta någon vecka men nu när jag öppnade messages så fick jag ett meddelande om att chattfunktioner nu var aktiverade för mitt nummer och ja, nu funkar det igen. Lagom random...

Användarnivå 5
Emblem +9

@NiklasO Vad bra att det löste sig tillslut! 

Emblem

@NiklasO Vad bra att det löste sig tillslut! 

 

Det bara funkade plötsligt men det hade automatiskt inaktiverats på min sons mobil så han hade missat en bunt meddelanden från sina kompisar som ramlade in i en hög när vi lyckades återaktivera chattfunktionerna igen. Känns som att det är för ostabilt för mig att förlita mig på så jag kanske kommer byta tillbaka till vanliga sms igen. Det är i alla fall driftsäkert. Frågan är om det ligger något hos Tre eller om det enbart är Google (via Jibe) som sköter det där. Nu finns ju stöd direkt i Samsungs meddelandeapp också så fler och fler börjar använda RCS (utan att veta om det, både Google och Samsung kallar det "chattfunktioner"). 

Svara