Fråga

Röstsamtal i USA

  • 25 November 2022
  • 2 svar
  • 41 visningar

Befinner mig på Hawaii sedan en dryg vecka. Datatrafik och SMS fungerar men röstsamtal fungerat inte trots omstarter mm. 
samma med min frus telefon också anknuten till 3. Vad kan vi - eller ni - göra? 


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @CalleS 

Vad har ni för märke & modell på era telefoner ?
 

1 #

Om det är röstsamtal hem till Sverige så kan man testa och använda +46 (landskoden ) + erat mobilnummer . Man tar bort första “0” an i telefonnumret. +46 7 osv .

2 #

Det man kan testa är att byta Operatör man roamar hos under inställningar. Eftersom ni får data & sms fungerande så verkar ni ha på “Roaming” funktionen på era mobiler.

3 #

Om det är iPhone , så kan man se så man har “ Wi-Fi samtal  “ aktiverat “ under  “Inställningar → Telefon → Wi-Fi Samtal . Det berör inte dock vanliga data trafiken , utan mer om man är kopplad mot ett wifi och ska göra samtal . Eller strular det också för er ?

4#

Om man har något Wi-Fi som bjuds på , så kan det vara bra  att uppdatera telefonerna. Ifall det kan vara där det spökar . Men då kan det vara bra att ha Pin-Kod & sin lösenkod redo när den startar upp på nytt efter uppdatering .  Och även då vara kopplad till ett Wi-Fi , så inte eran egna “Surf Pott” tar slut under vistelsen .

( På iPhone )

Inställningar → Allmänt → Programuppdatering

Hoppas något av dessa chansningar kan lösa det för er ! Annars får ni hojta till här på forumet .

Eller om det är en Android telefon . Så kan man göra samma ovanstående , för att se om det löser sig ! Även appar kan vara relevant att uppdatera från Playbutiken .

 

Man kan även kontakta 3 Kundservice på Chatt eller Telefon vid behov av felsökning.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

 

Mvh F

 

 

Har testat i ett anal steg. Tror det var bytet till T-Mobile som operatör som löste problemet. Vid automatisk roaming koppar teleledning upp mot AT-T och då går det inte. Försökte sedan med manuellt val med Verizon utan att lyckas - men som sagt - med T-Mobile fungerar det. Befinner mig på Hawaii men har förstått att det inte är ett ovanligt problem även i andra stater i USA för oss 3-användare att få röstsamtal att fungera. Kanske värt en liten undersökning? Inte heller Wi-Fi samtal fungerade. 

Svara