Besvarat

router lyser rött

  • 13 July 2019
  • 2 svar
  • 7206 visningar

Hej! Min router har börjat lysa rött. Den har full mottagning och jag kan koppla upp mig. Har provat starta om, tagit i och ur sim kort och ”glömt nätverket” för att sen koppla upp mig igen. Räkningen är betald och jag har över 70 gig kvar att använda.
Vad kan ha hänt?


[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Pettersson 14 July 2019, 17:09

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

fungerar det för dig att komma ut på internet trots att det lyser rött? Annars verkar det på något sätt som att den inte kan ansluta till nätet. Det du kan testa då är att göra en fabriksåterställning av routern. Den gör du genom att stoppa in, förslagsvis, ett gem i det svarta lilla hålet på baksidan av routern. Det sitter bredvid nätverksuttagen i den nedre delen. Tänk på att eventuella inställningar du gjort försvinner, så om du har bytt nätverksnamn eller liknande behöver du ändra detta igen, uppgifterna du ska använda är de som sitter klistrade på routern.

Om problemet inte löser sig efter detta är det bästa nog att kontakta 3Kundservice som kan hjälpa dig vidare. Du finner kontaktuppgifter här.
Användarnivå 5
Emblem +21
Hej,

Om inget ovan fungerade så kan man testa detta:

Av tidigare erfarenhet när detta problem har uppstått så har det berott på att man anslutit en nätverkskabel från Fiber/ADSL till LAN4/WAN uttaget. Routern försöker då hämta internet från en leverantör du ej har ett avtal med istället från simkortet.

Det kan även vara så att något annat har hänt och routern försöker hämta internet från vad man nu har anslutet till LAN4/WAN.

Svara