Skip to main content
Svar

Samma problem med NR5103e som ev2 V1.00(ACDJ.1)D1 utmaning

• September 26, 2025
  • 2 svar
  • 84 visningar

Hej,

Min mor har klagat över instabilt 5G via nr5103e i över ett halvår. Kom nu till sist hit och felsökte och det visade sig att firmware: V1.00(ACDJ.1)D1 tar bort alternativet för IP Passthrough samt så fungerar inte 4G Cellular Lock(LTE) längre korrekt.

Gjorde en reset på routern och då finns inte längre IP Passthrough (har kört igenom de guider jag hittar samt chatgpt samt kikat på er ev2 guide det hjälper inte). Nu är inte IP Passthrough helt superviktigt då jag nu istället satte övriga noder bakom i AP mode. Däremot är 4G Cellular Lock(LTE) viktigt då denna lokation ligger precis mellan två master och det gör att routern hoppar till den sämre masten vilket påverkar stabiliteten (det är hinder mot mast 1 men inte mast 2)

Finns det en äldre firmware att tillgå eller kommer zyxel fixa denna nu gamla bugg?

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej!

Gällande Cellular IP-passthrough så hittar du svaret här

IP-passthrough går inte att ha på, om EasyMesh är påslaget. Då om IP-passthrough är påslaget och man börjar para Mesh noder med EasyMesh, så kommer man att få problem.

Gällande “4G Cellular Lock(LTE) längre korrekt.” Hänger jag inte riktigt med, menar du att det inte fungerar att stänga av 5G på routern? Alltså här inne?

Bekräfta gärna om så är fallet! Det är inget jag har hört/känner till och då något vi absolut måste fixa snabbt.

Om det är problem med att den vägrar, så kan du stänga av “Band auto selection” och välj endast: B20, B7, B1 och B38. Då “tillåter” du endast dom frekvenserna som vi har på 4G.

2 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hej!

Gällande Cellular IP-passthrough så hittar du svaret här

IP-passthrough går inte att ha på, om EasyMesh är påslaget. Då om IP-passthrough är påslaget och man börjar para Mesh noder med EasyMesh, så kommer man att få problem.

Gällande “4G Cellular Lock(LTE) längre korrekt.” Hänger jag inte riktigt med, menar du att det inte fungerar att stänga av 5G på routern? Alltså här inne?

Bekräfta gärna om så är fallet! Det är inget jag har hört/känner till och då något vi absolut måste fixa snabbt.

Om det är problem med att den vägrar, så kan du stänga av “Band auto selection” och välj endast: B20, B7, B1 och B38. Då “tillåter” du endast dom frekvenserna som vi har på 4G.

• Trådskapare
  • Nykomling
  • September 26, 2025

Den hade easymesh det hade jag missat, tack så mycket