Skip to main content
Svar

Samtal fungerar inte trots stöd för 4G/VoLTE

• November 17, 2025
  • 5 svar
  • 194 visningar

Forum|alt.badge.img

Har samma problem, bara internet och sms/mms fungerar trots att min mobil har stöd för Volte/4G. Beställt nytt SIM-kort men hjälper inte. Verkar inte som det går att aktivera Volte på simkortet, har dubbla simkort och på det ena som är en annan operatör fungerar det utmärkt.

Bäst svar av Jobbmobbe

Nu har det löst sig för mig. Tre säger att min mobil inte är kompatibel och kan användas vilket den är.

Ringde istället mobiltillverkarens kundservice som hade haft mycket samtal om detta.. Nu är det löst med hjälp av en ussd kod så att den inte är kompatibel stämde såklart inte...

5 svar

Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Skillad
  • Svar
  • November 18, 2025

Nu har det löst sig för mig. Tre säger att min mobil inte är kompatibel och kan användas vilket den är.

Ringde istället mobiltillverkarens kundservice som hade haft mycket samtal om detta.. Nu är det löst med hjälp av en ussd kod så att den inte är kompatibel stämde såklart inte...

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • November 19, 2025

Hej ​@Jobbmobbe, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Väldigt bra hur du löste detta, och stort tack för att du delade med dig av lösningen. Jag flyttade dina inlägg till en egen tråd då fler har möjlighet att ta del av din lösning - hoppas det är okej. Om du skulle vilja att jag flyttar tillbaka är det bara att du hör av dig!

Vad har du för typ av mobiltelefon förresten?

Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Skillad
  • November 19, 2025

Hej ​@Jobbmobbe, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Väldigt bra hur du löste detta, och stort tack för att du delade med dig av lösningen. Jag flyttade dina inlägg till en egen tråd då fler har möjlighet att ta del av din lösning - hoppas det är okej. Om du skulle vilja att jag flyttar tillbaka är det bara att du hör av dig!

Vad har du för typ av mobiltelefon förresten?

Ja det vad bra att det löste sig eftersom Tre sa att jag inte kommer kunna ringa med den trots att jag kunde det med annan operatör..och jag visste den har 4G. Det är en Xiaomi mobil

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 20, 2025

@Jobbmobbe När det gäller just 4G-samtal behöver operatören och tillverkaren tillsammans godkänna den för användning i nätet för att en telefon ska klassas som att den har stöd för 4G-samtal/VoLTE. När detta är gjort släpps en operatörsprofil som aktiverar de olika tjänsterna för operatören i telefonen. Vad gäller just Xiaomi finns denna operatörsprofil inte för alla deras telefoner, exempelvis kanske den inte testats utförligt nog eller liknade. Xiaomi har dock en USSD-kod som kan knappas in för att aktivera stödet ändå. Oftast fungerar det fint - i vissa fall kan dock samtalsproblem förekomma. 

Bara för att en telefon har stöd för 4G har den inte stöd för 4G-samtal/VoLTE även om många har det. Tillverkarna kan även skriva att en telefon har stöd för VoLTE, vilket kan vara sant, men om rätt profil inte finns tillgänglig för telefonen kan stödet saknas för vissa operatörer. Detta påverkar främst telefoner som släppts för flera år sedan, även om undantag finns. 

Toppen att du fått det att fungera med USSD-koden 😄

Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Skillad
  • November 20, 2025

Ok, men min modell har stöd enligt specifikationer 😉