Besvarat

sms och iMessage från iphone 12 Pro (IOS 14.8)

  • 8 October 2021
  • 2 svar
  • 438 visningar

Tecknade nyligen ett abonnemang via Tre, flyttade över mitt gamla mobilnummer från Telenor (skedde 2021-10-04).

Sedan dess fungerar det rätt OK att skicka sms och iMessage till de flesta, men inte till telenor- och telia-kontakter/nummer som funkade bra under min tid på Telenor. Meddelandena skickas som sms (har alltid funkat att köra som iMessage tidigare). Får felmeddelande om att meddelandet ej levererats, men bevisligen går dom fram som sms -dock blir dialogordningen helkonstig. Har kryssat för att iMessage ska kunna skickas och tas emot via mitt telefonnummer, min @icloud.com-adress, min @me.com-adress samt min @hotmail.com.

Konstigt nog går det att skicka till andra tre-abonnenter - Tips? - Börjar bli ordentligt frustrerad!!! (för att inte tala om mina telenorkontakter som får ständiga sms då jag försöker skicka om...)

//Pelle


 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support

icon

Bäst svar av Pelle Malmsten 9 October 2021, 14:44

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Pelle Malmsten Hej,

 

det låter superkonstigt att iMessage krånglar, eftersom det egentligen är Apples tjänst och inte påverkas av operatören - mer än dataanslutningen. 

Se gärna till att du endast har ett SIM-kort i telefonen. Testa även att inaktivera både iMessage och FaceTime. Starta om mobiltelefonen och aktivera det sedan igen. Fungerar det bättre nu? 

Helknasigt, 

Har bytat telefon många gånger men med samma operatör alla gångerna - från iphone 3 hela vägen upp till 12 (totalt en 5-7 varianter) - Har fungerat utmärkt varje gång.

 

Hittade till slut lösningen på Apples supportsidor.

  • Gå in på inställningar
  • Stänga av iMesage
  • Gå ur iMessage menyn
  • Gå in på iMessage menyn igen och aktivera det enligt nedan:
    •   Ta emot och svara från telefonnumret och apple-ID-mailadressen
    • Börja nya konversationer från apple-ID-mailadressen

//Pelle

Svara