Skip to main content
Svar

Sms till utlandet slutat fungera

• October 14, 2025
  • 3 svar
  • 70 visningar

Forum|alt.badge.img

Ett tag sen slutade mina sms fungera utomlands (Finland). Jag kan ta emot men inte skicka.

Får inte heller någon notis i mobilen att sms:et inte gått fram. Sms:at tre olika personer, ingen har fått mina sms.

Provat starta om mobilen och ta ut sim-kortet. Ringt Tre, de hittar inte något fel.

Mobilen är Android Samsung.

Finns det någon som har tips om vad jag kan testa? 

Tacksam för all hjälp.

Bäst svar av woodlands10

Det löste sig, tusen tack för hjälpen ​@Limpen

Sim-kortet fungerade i annan mobil. Satte Sim-kottet tillbaka i min vanliga mobil och gjorde två justeringar enligt nedan:

Välj nätverk manuellt: Gå till Inställningar > Anslutningar > Mobilnät > Nätoperatörer. Stäng av "Välj automatiskt" och välj din operatör från listan.

Återställ nätverksinställningar: Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ > Återställ nätverksinställningar.

3 svar

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • October 16, 2025

Hej ​@woodlands10, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Det kan vara många olika anledningar till varför detta inte fungerar för dig, och det vore därför bra om vi kunde utesluta så mycket som möjligt. Om du har möjlighet, skulle jag rekommendera att du testar att sätta SIM-kortet i en annan telefon. Om det då fungerar att SMS:a vet vi att problemet sitter i själva hårdvaran, och säkerligen någon inställning. 

Återkom gärna när du testat och hur det fungerat för dig!  🙂

Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Rookie
  • Svar
  • October 18, 2025

Det löste sig, tusen tack för hjälpen ​@Limpen

Sim-kortet fungerade i annan mobil. Satte Sim-kottet tillbaka i min vanliga mobil och gjorde två justeringar enligt nedan:

Välj nätverk manuellt: Gå till Inställningar > Anslutningar > Mobilnät > Nätoperatörer. Stäng av "Välj automatiskt" och välj din operatör från listan.

Återställ nätverksinställningar: Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ > Återställ nätverksinställningar.

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • October 20, 2025

@woodlands10 Väldigt bra, snyggt löst! ✨