Skip to main content
Entusiast
November 4, 2021
Fråga

Spotify stream dras som vanlig surf

• November 4, 2021
  • 32 svar
  • 3771 visningar

Jag har märkt att min surf har dragits av mer än vad det brukar göra på sistone. 
Detta pga av min Spotify musik stream dras som vanlig surf.

Jag har utfört två olika test under olika dagar.
Bägge två tester visar att motsvarade (av min telefon registrerade) musik stream registreras istället (felaktigt enligt mig) som vanligt surf när jag väl tittar på ”Mitt3”.

Övriga dagar så har jag lyssnat på Spotify i minst 1 timme och på spellistor som har ny musik (dvs inget som är cachat i telefonen). Trots detta så har enbart ca 5-15MB kategoriserats som musik surf.

Jag har kontaktat teknisk support hos 3 och där dom hade otydliga förklaringar till anledningen. Och att lösningen var att nollställa telefonen (iPhone) nätverksinställningar. Vilket jag har gjort men det har inte gjort någon skillnad. Teknisk, som jag är, så blev jag inte alls imponerad av tekniska nivån hos supporten dessvärre, så jag tvekar att ringa in dit igen.

Jag har testat att justera kvalitén för streams i Spotify (från ”mycket hög” till ”hög”) men det har inte gjort någon skillnad.

När jag har sökt runt i detta community så ser jag att flera har upplevt/upplever samma problem men det har nog aldrig nämnts en lösning. Och att 3 har ej varit tillmötesgående, vilket är oroväckande.

Tycker att det är högst anmärkningsvärt om 3 fortsätter ”ta betalt” för musik stream fastän man som kund har följt vad som anses kan förväntas av mig som kund.

Och ja, jag har gett samtycke till 3 för musikstream (notera att detta ska inte behövas för Spotify streams).

Och ja, jag streamar varken podcasts, canvas (små filmklipp), inga reklam eller annat som hamnar utanför musikstream och således ska dras som vanlig surf.

Någon som har en idé hur jag kan gå vidare?

32 svar

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
December 17, 2021

Snygg input @frodrik91!

Ledsen att du fått vänta så länge från ditt föregående svar @Gunnar81. Jag är helt med på vad du menar, och det är minst sagt märkligt att användningen registreras som den gör, om vi tänker rätt.

Musikstreaming drar väldigt lite, så ifall det är faktumet av att det är en väldigt låg mängd som visas och att det sedan dragits vanlig surf, så kan det även vara att det är bakgrundsdata som dragits och visas, och föväxlas med den musikanvändning du gjort. Hänger du med på hur jag menar?

Alltså att de 52MB som du skickade avser bakgrundsaktivitet, appar som drar data i bakgrunden:

Sen är det värt att tillägga att poddar inte räknas som musikstreaming, utan denna dras på din surfpott som vanlig data.

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Gunnar81Trådskapare
Entusiast
December 17, 2021

Bortse från mina surfmängder, jag jobbar hemifrån så det blir ytterst lite surf.

Jag kan inte se att Mitt3 registrerar fel kring min vanliga surf (webb, film, etc) så där har jag inga problem.

Det viktiga är hur musikstream registreras.

Detta med samtycke så menar jag att man behöver inte ge samtycke för att Spotify stream ska registreras som musikstream, det ska den göra hursomhelst.
Däremot, för övriga musiktjänster som ingår för 3musik så måste man ge samtycke för att dess musikstream ska registreras som musik. Detta nämns i 3’s hemsidor.

Jag hänger inte med kring bakgrundsaktivitet.

Mina testfall är enkla:

1. Nollställ statistik om surf i telefonen (iPhone).

2. Lyssna på musik under en kort period över mobilnät.

3. Se hur mycket surf som telefonen har registrerad för Spotify/Apple music.

4. Jämför telefonens data med det som syns i ”Mitt3” appen.

För Spotify så har datamängden registreras (i Mitt3) som vanlig data = Felaktigt beteende.

För Apple music så har datamängden registreras  (i Mitt3) som musikstream = Förväntad beteende.

För Apple music så är det ganska ”rätt” (128MB i Mitt3 vs 143MB i telefonen).

För Spotify visades 1MB som musikstream i Mitt3 kontra 50MB som telefonen visade, dvs stor och oacceptabel felmarginal.

Gunnar81Trådskapare
Entusiast
December 18, 2021

Uppdatering:

Ringde upp supporten igår och frågade varför dom inte hade hört av sig på en månad. Då såg tekniker att 3 skulle återkomma till mig med en fråga om jag lyssnade på podcast (som en anledning till att det dras av vanliga surfpotten)… Dom hade missat att höra av sig till mig . Jag förklarade att redan från början har jag sagt att jag inte kör podcasts.

Jag förtydligade att jag använder ingen VPN tjänst (som ev skulle kunna strula till det). Däremot har jag länge använt Adguard och deras DNS tjänst men detta ska inte påverka (mig veterligen) hur 3 registrerar min spotify musikstream. Har ändå använt appen i över ett år…

Får se hur länge jag får vänta denna gång…

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
December 20, 2021

Din tester du gjort låter bra, d.v.s att du nollställt användningen av surf för att sedan se vad som dras eller ej. Vad jag menar är ifall det kan vara bakgrundsaktiviteter eller annan användning som visar den data som förbrukas på din surfpott - då det rör sig om en väldigt liten summa.

Toppen att du kontakta vår kundservice, tråkigt att de inte hört av sig tidigare. Det låter som att de nu uppdaterat ärendet med den information du gett så förhoppningsvis får du återkoppling snart!

En liten heads-up är att det runt jultider ofta kan ta lite längre tid än väntat :santa:

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Gunnar81Trådskapare
Entusiast
January 10, 2022

Fortfarande, efter ca 23 dagar, ingen återkoppling trots att man lovade att återkomma snarast.

Samma beteende som förut, dvs streama med Apple Music registreras som musik surf. Men streama via Spotify registreras fortfarande som vanligt surf, dvs den dränerar min surfpott. 

Ringde upp supporten nu, lång väntetid var det givetvis. 

Gått nu 2 månader sen jag rapporterade felet och ingen som helst återkoppling från 3 trots 2 tillfällen där detta löfte gavs. 

Gunnar81Trådskapare
Entusiast
January 10, 2022

Uppdatering:

Kom fram till supporten efter ca 20min i telefon kö.

Fick inget svar på varför man inte har återkopplat som dom redan har lovat vid två tillfällen. 

Nu bad supporten mig att nollställa surf statistik (i min iPhone) och så ska vi ta en avstämning om två veckor för att se resultat. 

Helt sjukt att det inte går att se bak i tiden, det var ngt om kund integritet. Men jag ställde frågan om ”hur det skiljer sig mot nästa samtal om två veckor ,då behöver ni ju analysera två veckor bak?” Fick inget svar. 

Jag bad om att få ett samtal med en chef och jag skulle få någon tid om ca 2 dagar. Supporten lovade att skicka ett mail till mig asap som bekräftade kommande samtal med en chef. Det var nu gått 7h timmar sen jag fick detta löfte, tror ni att jag har fått ngt? 

Gunnar81Trådskapare
Entusiast
January 25, 2022

Uppdatering:

Jag fick samtalet med en chef vilket var konstruktivt. Kommer att få viss kompensation i några månader tills felet (förhoppningsvis) är löst.

Idag hade vi avstämningen med supporten. 
Jag skulle återkoppla vad jag kunde se i surf statistik i min telefon under dessa två veckor sen vi senast hade kontakt och vilket jag delade med mig:

-Jag har streamat musik för ca 1,250GB, enligt min telefon. 1,1GB Spotify och 150 MB Apple Music.

-I Mitt3 står det att jag har musikstream för ca 110MB för samma period.

Dvs knappt 10% verkar den 3 få rätt på. (Återigen, jag tror att 3 verkar någorlunda hitta musiksurf för Apple music men inget alls för Spotify.

Jag påpekade att under en viss specifik dag och tid (10min period) så musikstreamade jag ca 525MB i Spotify. Nästan exakt samma summa surfmängd syns som vanlig datasurf i Mitt3 för aktuell dag och INTE som musik surf (vilket det borde göra). Det syns endast ca 12MB som musik stream enligt Mitt3 för denna dag.

Teknikerna hos 3 hävdar att det är rätt i Mitt3. Samt påstår teknikerna att man kan bara komma upp till 3MB per stream (hallå, man kan ju köra ”Mycket hög” som musikkvalité och då hamna upp till ca 8MB per låt (googla!)). Det kom även ett påstående från teknikerna att det räknas INTE som musikstream när man spolar fram låtarna (dvs det jag gör för att snabbt få större surfmängd som testfall). Då svarade jag med att detta måste ni i så fall informera kunderna ASAP, dvs att fri musikstream gäller enbart när man INTE spolar fram i låtarna. Ngt som supporten backade på (när dom själva insåg att det låter galet) och hade sedan en ny förklaring att det är Spotify som får svara på hur dom hanterar sin app. (Jag kan inte riktigt förstå vad detta har med Spotify att göra, oavsett logik i Spotify så har dom ett beroende till 3’s mobiluppkoppling, det kommer man liksom inte undan).

Sen fick jag höra att omslag och annat ”icke ljud” inte räknas med som musik stream. (Vilket jag redan vet och bekräftat 3 ggr). Jag ställde frågan om hur jag då kan lyckas ladda 525 MB och där 3 tycker att 12MB verkar stämma. ”Så ni påstår att övriga 513MB är omslagsbilder på låtarna?” ställde jag som motfråga. Supporten insåg att det låter märkligt och skulle höra med teknikerna. Igen. 

Jag fick förklara för tredje gången att jag använder mig inte av ”Canvas” funktionen (dvs loopade videoklipp funktionen) eller ngn annan inställning som skulle kunna förklara detta beteende.

Dom skulle återkomma till mig.

Detta är högsta nivå av parodi. Jag har haft ärendet sen November och får fortfarande svara på samma frågor (inne på tredje vändan). Fått löfte om att bli uppringd/återkopplad flera gånger men där dom enbart har hållit det en gång (senast).

Jag har vid upprepade tillfällen bett 3 att läsa denna tråd.

Suck. Jag hade utan tvekan lämnat 3 om jag inte var så jäkla nöjd i allt annat dom har….

Gunnar81Trådskapare
Entusiast
January 29, 2022

Uppdatering:

Har lusläst alla inställningar, avinstallerat Adguard, jämfört lagringen i Spotify och telefonens siffror kring stream, testat olika inställningar såsom ”Begränsa Ip-adress spårning” i iPhone mm.

Allt ser korrekt ut och inga indikationer på att iPhone eller Spotify på något sätt verkar ge fel siffror (dom visar bägge två samma mängd data) kring stream mängden utan felet ligger mest allra största sannolikhet hos 3. 

Inget av dessa försök med inställningar har löst problemet med att musik stream i Spotify fortfarande räknas som vanlig surf. 

Både iPhone statistik och Spotify appen visar tex 300MB mobilsurf under en viss period medan Mitt3 visar, för samma period, bara typ 11MB som musik stream och resten istället som vanlig surf (dvs som dras från min pott).

Har googlar runt och hittat att andra användare, med samma typ av tjänst, har ibland också upplevt samma fel. Utöver 3 så verkar tex operatören T-Mobile och deras ”Music Freedom” också ha haft liknade fel. Där verkar det ha varit så att T-mobile inte har ”white listat” Spotifylista servrar när dessa har bytt servrar. 

Nästa steg?

Väntar på att bli uppringd av supporten, skulle inte ta mer än en vecka så tisdags blir det annars att ringa upp.

Superhjälte
January 31, 2022

@Gunnar81 Superkonstigt att det inte löser sig snabbare för dig.. Har inte läst om detta i tråden, men gissar att du har testat att ominstallera Spotify som ytterligare ett felsökningssteg? Kanske blir dumt nu om ni ska ha en avstämning gällande datatrafiken dock. 

Tänker även om du har möjlighet att kanske testa att ansluta din dator till mobilens hotspot och testa att streama Spotify denna väg, för att se om det dras från musiksurfen eller vanliga surfpotten? 

Vet att Spotify är otroligt duktiga på a/b-testning, vilket i flera fall skapar annorlunda upplevelser. Kanske kan det vara att du är med i något av dessa test (både ofrivilligt och omedvetet), vilket gör att din trafik kanske går en annan väg eller liknande? 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Gunnar81Trådskapare
Entusiast
January 31, 2022

Hej @Pettersson , tack för feedback.

Spotify har jag installerat om flera gånger, utan någon skillnad i resultat.

Jag är osäker om det ens ska räknas som musikstream om man lyssnar över datorn via mobil, så jag vet inte om det blir ett vettigt testfall. Oavsett så fungerar det inte i telefonen.

Ingen aning om jag ofrivilligt och omedvetet är med i ngn form av test, men där går över min gräns. Här får 3 ta sitt ansvar och i så fall ta en dialog med Spotify om det finns något i det. 3 lovar att musikstream för Spotify ska inte räknas av surfpotten, men det fungerar inte.

Parallell: Likt en bil ska jag inte behöva driva fram en dialog med ratt tillverkare och airbag tillverkaren. Jag vill ha en bil där ratten fungerar enligt avtalat. 

Jag blev inte uppringd senast idag som lovad så det är tredje gången 3 bryter sitt löfte.