Besvarat

svarstider

  • 12 December 2023
  • 3 svar
  • 111 visningar

Mätte för några dagar sedan i ett område som enligt täckningskartor ska ha god täckning för 5G och 5G+ och får en svarstid i bredbandskollen på nästan 9 ms. Vad är detta, var inte den stora grejen med 5G att den har låga svarstider? Mäter jag på Wi-Fi får jag svarstid på 4,04 ms. Jag kan tydligen uppgradera abonnemanget för 49 kr/mål och då få 5G+ men inte ett enda ord om det blir kortare svarstid då. Det här är ju inte 5G, endast snabbare 4G. 

icon

Bäst svar av Pettersson 12 December 2023, 16:04

Visa original

3 svar

Användarnivå 6
Emblem +14

Mätte för några dagar sedan i ett område som enligt täckningskartor ska ha god täckning för 5G och 5G+ och får en svarstid i bredbandskollen på nästan 9 ms. Vad är detta, var inte den stora grejen med 5G att den har låga svarstider? Mäter jag på Wi-Fi får jag svarstid på 4,04 ms. Jag kan tydligen uppgradera abonnemanget för 49 kr/mål och då få 5G+ men inte ett enda ord om det blir kortare svarstid då. Det här är ju inte 5G, endast snabbare 4G. 

@Dow Jones 5G idag bygger på 5G NSA (Non Stand Alone). Det betyder att mobilen använder både 4G och 5G samtidigt men en teknik som heter Dual Connectivity.

Apropå svarstid så är det tack vare att 5g idag (gäller alla operatörer) inte är ett helt fristående nät som gör att svarstiden är hög. 9ms är bra i dagsläget, själv ligger jag på mellan 15-20ms här i Göteborg.

På sikt så ska svarstiden ner under 1ms såklart men mycket återstår av utbyggnaden innan dess. 

Betalar du 49 kronor i månaden för 5g+ så kommer du inte få lägre svarstid. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Dow Jones Hej,

 

5G ger idag lägre svarstider än 4G. Precis som @Martin 3 kund i 18år skriver är det på dagens NSA-nät. Svarstider på 10ms och lägre klassas som riktigt bra för mobilnätet idag. I takt med att SA-nätet (stand alone) körs igång kommer svarstiderna att kunna blir lägre. 

Normal svarstid över 4G-nätet ligger idag på mellan 20-30ms, så den svarstid du får över 5G-nätet redan mycket lägre. För det mesta användandet fungerar det riktigt bra med en svarstid på 10ms, även för många spel. Det är alltså 5G du använder när du får en svarstid på 9ms och inte snabbare 4G. 5G ger redan idag lägre svarstid än de andra näten - det är dock viktigt att komma ihåg att en fiberanslutning i hemmet i 9 fall av 10 kommer att ge lägre svarstid än vad mobilnätet kan ge idag. Uttalandet om att 5G ger lägre svarstid är väl framförallt i jämförelse med de generationers mobilnät men även ADSL och andra anslutningstyper.

Att uppgradera till 5G+ kommer inte att ge dig lägre svarstid, men tar bort hastighetsbegränsingen på ditt abonnemang vilket gör att du kan nå en högre nedladdningshastighet. 

Jag spelar inga spel och har heller ingen annan nytta av låga svarstider men trodde nog att det skulle ge lägre svarstider än i Wi-Fi hemma i alla fall.  Men tack för att ni bekräftande att det är normalt och att det inte är praktiskt möjligt att nå lägre i dagsläget. 

Svara