Besvarat

Täckning riktigt dålig

  • 14 August 2023
  • 8 svar
  • 358 visningar

Täckning i Borgeby/Bjärred är under alla kritik

Riktigt riktigt dålig

Har varit så i flera veckor

icon

Bäst svar av Pettersson 14 August 2023, 18:02

Visa original

8 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@OlleH Hej,

 

som jag förstår det har det fungerat bättre tidigare? Vet du om andra i området med Tre som operatör också upplever att täckningen har blivit mindre bra?

Ja det är fler än jag som har riktigt dålig teckning, Jätte jobbigt då kunder mfl inte hör eller blir hörda

Användarnivå 7
Emblem +40

@OlleH Då skulle jag rekommendera att ni som upplever problem ringer till Tre och felanmäler detta. Är det ett företag så räcker det om firmatecknaren/telefoniansvarige ringer - är det privatabonnemang är det bra om alla kunder ringer så att de får in fler felanmälningar. Det blir då enklare för Tre att felsöka detta. 

 

Telefonnummer för privatkunder: 0735-300 400
Telefonnummer för företagskunder: 0771-735 311

Hej!

Jag undrar om det finns fler i Vellinge som har problem med Täckning av Bredband

Jag har en Pinne hemma i Nätverket och kan inte streama eller surfa enligt Bredbandskollen

Har jag dålig Täckning

Tre har sagt att man skulle åtgärda Masten i Augusti,har fått detta problem sedan 21/3

då man skickade ut ett sms om driftstörning sedan dess har man inte hittat tillbaka!!!????

Har ringt och pratat med 8 olika personer men dem bryr sig inte

Kan någon rekommendera någon annan Leverantör

Idag har jag Trådlöst mobilt Bredband för 399kr/månad????????

Mats Vellinge

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Mats i Vellinge 

Vilken router är det du har ?  Zyxel 5103E ?

Är det 1 av 3 “Pinnar” du syftar på , som lyser på routerns topp ? Lyser det Blått,Grönt eller Rött.

Samt på “Jordgloben / Internet” -  Lyser det Blått,Grönt eller Rött ?

Eller varierar det emellanåt.

Har dessa problem varit sen 21 mars eller tolkar jag det fel.

Vad har du fått för svar ? Har det gjorts någon felanmälan , täckningsfelanmälan eller någon teknisk hjälp . T.ex om dom låst routern på 4G eller en specifik mast. Eller testat andra ställen att placera routern.

Om det är Zyxel 5103E inomhusrouter du har . Så finns det en app tillhörande den , som heter Zyxel Air . Finns på Appstore / Google play . Beroende på vad man har för märke & modell på telefon.

Där kan du se “Signal status” samt signal styrka. Vad visar den för information där ? T.ex antal staplar (1-5) 3G,4G eller 5G. Signal styrka/Signal Strength , så står ett värde där som anges ovanför RSRP (dBm).

Du kan även göra ett speedtest i appen . Diagnostic , då testar den ifrån din router mot internet.

Blir en del frågor tyvärr :/  . Låter iaf som du har Obegränsad surf abonnemanget.

Jag skulle rekommendera och vara kvar hos 3 och hitta en lösning.För som det ser ut så sker det mycket förändring i området vid Vellinge och i närområdet. Som kan göra mobilnätet ostabilt tills det är väl utbyggt .Speciellt med 5G , som Vellinge ligger i utkanten av.

Alla Operatörer genomgår en stor ombyggnad och utbyggnad av sitt mobilnät i landet . Och det kan medföra lite problematik innan det blir stabilt och till det bättre. Så att byta skulle jag inte tro att det skulle bli bätre. Det kan t.o.m vara så att det blir ännu mer strul hos en annan operatör.Och till ett högre pris .

 

Den återgärden du nämner , vars information kommer ifrån Tre . Kan säkert ha att göra med denna planerade utbyggnad av 5G i området. Och det är en ungefärlig bild av planeringen . Dock osäkert på hur länge denna funnits inlagd på sidan.

Vad jag kan se , så har det inte skett någon uppdatering i tråden för utbyggnationen gällande Vellinge. Så det kan ju vara att dom ska börja inom kort , håller på just nu eller att det kan vara en viss försening i processen.

Här kan du iaf följa utbyggnationen och se när det skett en förändring i ditt område. Om inget annat , så lär man märka skillnad på hastigheter/svarstider samt stabilitet om det gjorts förbättringar i området.

https://community.tre.se/product-updates

Genom att “Aktivera Notiser” , så får man mail när det gjorts en updatering av utbyggnationen av mobilnätet.Då kan man se när det gjorts något i området / staden.

 

/F

 

Hej 

Tack för ditt svar

Routern jag har är en ZTE inomhus Router

routern har upp till 5 pinnar jag har just nu 3

men det kan variera dem har ingen betydelse 

hag menade egentligen 1 pinne på min IPhone 

telefon

från början när felet inträffade hjälpt Support och kolla alla möjliga inställningar på routern 

Det skall tilläggas att när jag lämnar Vellinge och åker 7km till Höllviken då har jag full täckning på telefonen

men när jag mäter hemma i Vellinge på Bredbandskollen visar den bara dåligt resultat 

jag skulle gärna vilja ha 5g i framtiden 

hur långt fram behöver man vänta 

Användarnivå 6
Emblem +40

Det var så lite så.

Vet du mer vilken modell av ZTE det är du har ? Brukar finnas någon etikett på baksidan eller undersidan . Tänker på om den stödjer tekniken eftersom du nämner att du gärna vill ha 5G i framtiden.

Vilken iPhone modell har du ? Är den inställd på 4G eller 5G / 5G Auto. Vad får du för resultat på bredbandskollen & hur gör du testet ?

När du lämnar Vellingby och åker till Höllviken , så byter det med säkerhet till en annan mast . Där är även också utbyggt lite 5G , lite mer än Vellingby möjligtvis. Om man ska tro den planerade utbyggnaden som jag visade på bild ovan , så bör det inte ligga allt för lång tid bort. Sen är det lite beroende på vad man har för teknik , för att kunna ta nyttan av utbyggnationen av just 5G.

 

/F

Hej

ZTE MF286D heter routern

och ja den stödjer 4G

min IPhone är en SE 2år gammal

när jag pratade 5G så var det för framtiden 

jag vill bara detta skall fungera först 

mätningen jag gör är bara starta mätning på BredbandsKollen gjorde en mätning på i Ica 

Centrum i Vellinge då hade jag perfekt

Masten är i centrum av Vellinge jag bor knappt 550m därifrån 

mellan 30-50 jämfört med hemma under 0 upp till 5

Svara