Besvarat

Täckning/router

  • 14 September 2023
  • 4 svar
  • 120 visningar

Hej,

Jag har haft 3 till samtliga abonnemang i många år nu. Fick en router till ett abonnemang med fri surf för ett par år sedan. Problemet nu är att allting totalt hänger sig varje eftermiddag efter kl 15 ca. Jag kan inte titta på TV (Netflix, Viaplay osv), det står bara och tuggar, och det är supersegt att surfa på telefonen. Att göra både och samtidigt är totalt uteslutet. Vad kan vara problemet? Är min router för gammal? Ingen lust att betala så mycket som jag gör när det fungerar såhär dåligt. Det märkliga är att allt funkar bra på förmiddagarna.

icon

Bäst svar av frodrik91 14 September 2023, 23:13

Visa original

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Alebor 

Vilket märke / modell har du som router ? Samt vilket område är det du bor vid . 
 

/F 

Bor i Lund, Ladugårdsmarken. Bifogar bild på routern. Tack för svar! 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Det kan vara så att den har en del år på nacken . Möjligtvis från 2018. Så det skulle jag påstå att det är dags verkligen . Sen kan det bero på att det är högre belastning just under eftermiddagens tider eller att det sker en utbyggnation/förändring i mobilnätet i området.

Låter som du är kopplad till routerns Wi-Fi med mobilerna i hemmet och därav upplever samma låga hastighet.Eller eftersom du har 3 på övriga telefoner och kopplad till samma mobilnät , så upplever dom antagligen samma belastning.

Jag skulle tipsa om att förnya sig med routern som 3 erbjuder med obegränsad surf. Har du redan ett mobilabonnemang med minst 20 GB Surf så kostar det 299 kr månad. Skulle säga att det är bästa priset av samtliga operatörer. Och då får man med denna mycket bra och framtidssäkrade router som stödjer 5G , som har byggts ut till en viss del i ditt område. Och utbyggnationen fortskrider på många fronter i landet.

https://www.tre.se/handla/router/zyxel/nr5103e?articleId=7FcG-KWf8FDTn-4UGiMyYQ%3D%3D&i=&pricePlanId=HZgsDHPRAMni5unGI8y0Nw%3D%3D&o=n&b=fb&offerId=v3VZINEf1Z7u4MVMPx20tTdMTnz2oATdgLFKWVsZIfrtCXU7IHlma5Z6B9kc-giKW3jNF3jubGK2MV2wEw0CaY0g%3D%3D

  • Obegränsad surfmängd inom Sverige
  • 100 kr rabatt/mån om du har ett mobilabonnemang med minst 20 GB surf
  • 5G

Om man vill förnya sig , så kan man göra det på hemsidan enligt länken ovan. Eller besöka 3Butiken i Novalunds köpcentrum. Kan självklart även göra det på kundservice på telefon , men just nu verkar det vara väldigt högt tryck på dagarna . Så det kan förekomma lång väntetid på assistans.

Man kan även lämna in sin gamla router för återvinning i 3butik eller via hemsidan om man väljer förnya sig.Ibland får man lite värde avdrag på fakturan , beroende på hur gammal produkten är och vad det är för enhet.

Här kan du se hur det ser ut med 5G utbyggnaden i ditt område. Lite i utkanten just för stunden , men så fort som det har blivit mer utbyggt kommer det sträcka sig längre ut.Som den planerade utbyggnationen i området , så ligger det flertalet inom 3 månader . Så det kan vara så att det sker förbättringar redan nu eller inom kort.

 

Och även mycket god täckning på 4G i området. 

 

Här är den planerade byggnationen i området . Såg att det var flertalet som va inom 3 månader. Så det kan vara så att det sker förbättringar i området redan nu , eller inom kort. 

Hoppas det svarade på dina frågor och va till hjälp.

/F

Tack för utförligt svar, det är till stor hjälp!

Svara