Besvarat

Täckningsproblem i Tidaholm

  • 5 May 2020
  • 3 svar
  • 152 visningar

Hejsan.

Vi har den senaste tiden haft problem med att alla våra telefoner samt vårt bredband inte har täckning. Vi bor ganska illa till för andra operatörer så vi har haft tre sedan flera år men nu har det som sagt börjat krångla. Vi har en router där vi kör vårt bredband. Även sönernas Xbox och PS-spel har börjat hacka en hel del och tappat kontakten med WIFI, likaså tv:n som vi har direktkopplat till routern. Jag undrar om det är något som ni ändrat här ute i skogen eller vad det kan vara för vajsing, vore tacksamma om ni kunde hjälpa mig med detta problemet :)

Som ni redan räknat ut så är jag inte alltför teknisk och kan inte riktigt komma på vad problemet kan vara, jag hoppas ni förstår min något vimsiga fråga.

Mvh Carola

icon

Bäst svar av Pettersson 5 May 2020, 23:58

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

när du skriver att täckningen tappas, gäller det enbart anslutningen mot Wi-Fi eller även mot mobilnätet (3G/4G) - bara för att dubbelkolla? Så det går att försöka utesluta om det är routern som krånglar eller om det är mobilnätet tänker jag. :)

 

Vet du även vilken modell på router som används? Det brukar stå på en vit lapp på undersidan eller baksidan och brukar vara Huawei B… eller ZTE MF…. 

Hej.

Vår router heter Huawei E5186 (4G Router). Det kan ofta vara så att om vi stänger av WIFI på mobilen så fungerar det bättre med mobilnätet. Jag tror att routern är ca 2 år gammal.

Användarnivå 7
Emblem +40

Jag utgår från att ni har 3 på mobiltelefonerna också, stämmer det? Om det då fungerar bättre när ni kopplar bort WiFi på mobiltelefonerna och använder mobilnätet direkt, så låter det som att det är något som gör att routern inte riktigt vill. Testa gärna att flytta runt routern lite för att se om det blir någon skillnad.

 

Det du även kan testa är att återställa routern. Tänk på att eventuella förändringar som gjorts av er försvinner - exempelvis eget namn och lösenord på nätverket. Efter återställningen används standarduppgifterna som ska finnas på en lapp på routern (SSID är nätverksnamnet och WiFi Key är lösenordet). För att återställa routern kan ett gem användas. På ena sidan bör det finnas ett litet hål där man kan sticka in det. Ha routern igång och tryck in gemet i 20 sekunder så ska routern återställas. 

 

Blev det någon förbättring?

 

Svara