Besvarat

Telia vs Tre i hastighet

  • 1 October 2018
  • 2 svar
  • 1720 visningar

Hej på er,

Vet någon om tre kör begränsad hastighet på sin surf? Har precis fått mitt abonnemang från Tre och jämför med mitt förnärvarande Telia på Bredbandskollen.

Tre levererar stadigt 20-22 mbps med iPhone XS, medan iPhone 7 och Telia som ligger bredvid levererar 75-95 mbps.

identisk täckning enligt telefonen. Provat på flera ställen hemma och resultatet är likande.

Har ni tips? Jag gick ifrån Tre för 6 år sedan pga begränsad täckning inomhus. Tänkte att det var ordnat?

tack!

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support
icon

Bäst svar av Pettersson 1 October 2018, 20:43

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Nej, 3 begränsar inte hastigheten på sina mobilabonnemang i sitt 3G eller 4G-nät utan man får ta del utav den högsta hastigheten som finns tillgänglig på platsen.

När det gäller hastighet för mobilnät är det en svår grej, det är väldigt många faktorer som spelar in. Täckningsstaplarna som visas på telefonen säger egentligen ingenting mer än att du faktiskt har täckning. Vad som faktiskt påverkar din hastighet är bland annat kvalitet på signalen, hur många som använder mobilnätet i området osv.

Just nu genomför alla operatörer en utbyggnad av 4G+, även kallat LTE Advanced, vilket gör det möjligt för telefonen att ansluta till flera frekvensband samtidigt och därmed få högre hastighet. Av de hastigheter du beskriver skulle jag tippa på att Telia har 4G+ där du befinner dig, medans 3 inte har det.

Om man ser till hastighet i nätet presterar Telia generellt sett väldigt bra eftersom de i ett tidigt skede satsade hårt på snabb utbyggnad av 4G och nu på senare tid slagit på 4G+. Telia har också större frekvensutrymme vilket gör det möjligt att kunna erbjuda en högre maxhastighet, en högre maxhastighet kan också förbättra den genomsnittliga hastigheten.

För att se hur hastigheten står sig, kan du ju också testa med någon annan app. Om du använder Bredbandskollen appen, testa med Speedtest-appen. Har märkt att den förstnämnda ibland kan ge felaktiga resultat som är för låga sett till verkligheten.

Oavsett; hastigheten skiljer sig från olika platser till andra. På vissa platser kan jag få runt 170Mbit/s med 3 - medans jag på andra får runt 20-30Mbit/s. Att förbättra hastigheten för dig som kund är svår när det gäller en mobiltelefon - mer än att testa på andra platser. Inomhustäckningen hos 3 har blivit bättre eftersom man börjat använda lägre frekvenser, men täckning och hastighet hänger som sagt inte alltid ihop. Med det sagt så har ju även hastigheten för surf hos 3 blivit bättre 🙂
Tack för ett otroligt välformulerat och bra svar. Ska prova runt på lite andra platser innan jag kastar in handduken.

Mvh
Petter

Svara