Besvarat

Touchen har slutat fungera.

  • 15 December 2018
  • 3 svar
  • 2576 visningar

Hej! Min mobil har lagt av helt och touchknappen är helt låst!
har försökt ladda och tryck på av o på knapp samtidigt som volymknapp mm inget fungerar.
hur går jag?
panik här eftersom man har stort behov av den. Har en hörselskada så kan ej höra på telefon så därför jag kontaktar er här

mvh Jessica Åberg
icon

Bäst svar av Chipsgeneralen 15 December 2018, 11:42

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej,
detta låter väldigt tråkigt. Jag gissar av don beskrivning att det antingen är en iPhone 7 eller iPhone 8?
har hemknappen helt låst sig och det fungerar inte att interagera med den?
tänker också
om du har lagat telefonen via en inofficiell källa? Typ fixmyphone/likande butiker som inte är
kopplade till Apple?
Då kan det vara så att knappen blir hårdvarulåst för att Apple inte gillar tredjeparts-produkter (säkerhets perspektivet) då kan det tyvärr vara så att telefonens touchid/hemknappen är förevigat förbrukad.
Som du säger så är det att hålla in volym upp och låsknappen för att starta om telefonen. Men om du inte kommer in i telefonen så kan det hjälpa att koppla in den i en dator och återställa hela telefonen.
För att sedan via operativsystemet ställa in en ”virtuell” hemknapp” i inställningar under hjälpmedel.
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

när du försöker att starta om din telefon, lite mer exakt hur är det du gör då? Det fungerar nämligen lite olika beroende på vilken telefon man har, så vilken telefon är det du har?

Har du en iPhone 8 finns det en guide här. Har du en iPhone 7s eller tidigare så håller du in på/av-knappen samtidigt som volym ner, tills dess att Apple-loggan dyker upp på skärmen.

Det som @Chipsgeneralen skriver kan också stämma - men själva hemknappen borde fortfarande fungera. Det är fingeravtrycksläsaren i knappen som kan bli påverkad. Detta gäller då framförallt iPhones, om du har en telefon från någon annan tillverkare så skiljer det sig. 🙂
Användarnivå 7
Emblem +38
@Pettersson otroligt utförligt.

jag har läst någostoans att eftersom det är en ”mjukvaruknapp” numer kan den också sluta fungera men, som du säger är
det nästan alltid i alla fall fingeravtrycksläsare som slutar fungera då.

Svara