Vi vet – det är inte lätt att säga hej då. 3G har varit med oss länge, men nu är det dags att släppa taget. Tack för allt 3G - du gick, så att 5G kunde springa. ️
Under hösten stängs 3G helt och hållet
Därför är det väldigt viktigt att du har en mobil som stödjer vårt 4G- och 5G-nät redan idag. Läs allt här nedanför att veta vad du behöver göra.
Vad händer?
Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra vår nät, och det betyder att vi nu fasar ut vårt 3G-nät för att ge plats åt de bättre och snabbare 4G- och 5G-näten. Denna förändring innebär att du som kund behöver se till att du har kompatibel hårdvara för att fortsätta använda våra tjänster.
Varför gör ni det här?
Vi förstår att detta väcker frågetecken, och det finns flera anledningar till utfasningen av 3G. Bland annat:
- Avvecklingen av 3G sker globalt och samtliga svenska operatörer kommer inte att ha 3G efter 2025
-
Det blir allt svårare att få tag i 3G utrustning då utvecklingen nu fokuserar på 4G och 5G
-
Du får en bättre upplevelse och uppkoppling med 4G och 5G med färre problem som avbrutna samtal, långsam surf och dålig samtalskvalitét
När stängs 3G i mitt område?
Vi stänger just nu ner 3G i hela landet, men trappar upp och blir helt klart nu i höst 2025 där den sista masten stängs ned 1 Dec 2025. Innan vi stänger ner 3G helt i ett område så säkerställer vi först att vi har fungerade 4G och/eller 5G på platsen.
Vad behöver jag göra och när?
För att fortsätta surfa, ringa och skicka SMS utan problem, måste du ha en mobil som är kompatibel med 4G. Det är viktigt att du gör det här så snart du kan, då du inte kommer kunna nå någon och ingen kommer kunna nå dig ifall du har en mobil som enbart är kompatibel med 3G. Nödsamtal till 112 kommer fortsatt fungera.
Stödjer min mobil 4G / VoLTE?
För att se ifall din mobil fungerar, så kan du chatta med oss här.
Det står att jag har 4G - räcker det?
Nej, din mobil behöver även ha stöd för 4G-samtal (VoLTE). När du har en mobil som stödjer 4G kommer du att kunna använda vårt nät. För att se till att 4G och VoLTE är aktiverat i din mobil, så har vi skapat en guide här: