Fråga

väldigt Låg hastighet Oskarshamn

  • 6 January 2022
  • 4 svar
  • 208 visningar

Hej! Jag har mobilt bredband och en Huawei b535 router. Och jag tycker att vårat internet är extremt dåligt. vi har ungefär 5Mbit/s på en bra dag om vinden blåser åt rätt håll. Och jag brukar sitta och spela onlinespel (Cs:Go) där brukar jag ligga på runt 70 ping kanske, Men jag får spikar upp till 2000 ping flera gånger i matchen. ofta spikar flera gånger i minuten. Jag ringde support häromdagen och förklarade problemet och dem sa att våran närmsta “mast?” var riktad åt fel håll så vi inte fick så bra signal till våran lägenhet. Han förklarade då att jag skulle köpa ett par externa antenner till routern så kunde det bli bättre. Så det gjorde jag, placerade dem på utsidan av vårat fönster (riktat mot närmsta masten) men märker inte heller någon skillnad. Gick in på inställningar och lekte runt med var ifrån den ska ta signal. gjorde tester på bredbandskollen och märkte att jag fick högst nerladdning på “Mix” inställningen, men detta var endast 7Mbit/s. Kan jag göra något mer för att överhuvudtaget kunna spela online eller är det helt kört? Bor hyfsat centralt i Oskarshamn. Så känner inte att det borde vara såhär dåligt. Mvh Nils


4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Forslind Hej,

 

är du ansluten via WiFi eller ethernet-kabel till routern du använder? Jag gissar att du har två antenner - har du testat att rikta dessa mot ett annat håll, för att se om det kanske kan vara så att det fungerar bättre med en annan riktning - om du har fönster åt ett helt annat håll, kan det vara värt att testa att placera dessa där. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , 

Vad jag förstår så har du haft detta “Mobila bredband” ett tag då du har “Huawei 535” som router . Och den erbjuds inte längre sen en bra tid tillbaka . Nu är det en bättre med namn “ Huawei b818 “ . 

Vid kontakt - Gjorde ni ingen “Täckningsanmälan “ ? Och har du haft problemen under hela din avtalstid ? Hur länge så fall ? 

Antingen kan man uppgradera sig för 100 kr / månaden för den bättre routern . Eller alternativ att du är nära på förnya ditt avtal och kan lösa surf/router i paket . För denna kan göra en skillnad för dig , förhoppningsvis stor men svårt och säga här och nu . 

Jag förstår dig helt med detta då jag själv är i samma situation och också experimenterat, Gjorde en Täckningsanmälan som jag rekommendera dig att göra med “Kundservice “  om ni inte redan har gjort det .Svarstid dvs Ping - Är A & o när man spelar . Hellre stabil och bra svarstider än höga hastigheter enligt mig . När man väl har laddat ner spel så behövs det inte jätte höga hastigheter , bara svarstiderna är stabila!. Denna kan du använda, antingen i webbläsaren eller som APP .   https://www.speedtest.net/sv

  1. Använder du “ Huawei AI Life “ Appen som är för deras routrar  ? alternativt webb inloggningen,har för mig det är samma för denna http://192.168.8.1/html/index.html?noredirect som det är för “b818” . Inloggningsuppgifterna ska sitta på baksidan av denna router .  Genom Webbläsaren kan du se på “Avancerat → System → Enhets information .Längre ner där ska du se värden “ RSRP & RSSI” “RSRP” Bör vara under -100 , Helst så lågt som ner till -44 till -80 . Och “RSSI” bör vara ett värde på : -85 eller lägre tal för vara hyfsat . Här kan man testa med att uppdatera längst ner på sidan och förflytta routern & antennen till olika platser i hemmet och få en bild över om det kan ge någon skillnad .Även vid start så ser du staplarna “1-5 “ över hur bra täckningen är.  I Deras Applikation för mobiler Android / Ios ( iPhone ) kan man logga in med uppgifterna från baksidan och se vid inloggat läge .1. Se täcknings staplarna för 4G och “3” som operatör . Längre ner på sidan så finns valet “ Show more” och sen ett val/verktyg som heter “ Optimize Location” . Där kan man också få lite överblick om vart i bostaden det kan ge bättre signal helt enkelt. Vore bra med penna & papper och skriva ner om man ska göra sånt här . Men kan vara värt för och få något bättre svarstider & hastigheter. Det är för övrigt aldrig fel att köra “ Device update “ när man ändå är i menyn. Det är lite komplicerat med täckning , man får ge de lite tid och tålamod och testa sig fram över bästa resultat tyvärr. . https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-router/
  2. Vad är det för Antenn du köpt för utsidan ? Är den på marknivå / bords höjd utomhus eller har du fått upp den högre upp beroende på vad det är för antenn du köpt . 
  3. Beroende på hur du kan koppla in dig med nätverks kabel. SÅ skulle jag rekommendera att köra med en nätverks kabel i “CAT 6 / CAT 6a” . Ibland står det på kabeln vad det är för någon. Men bör ju ha fått med en hyfsat bra vid köpet av routern . Men dom är ju korta så man kanske inte använder sig av den då , och kanske kör wifi istället eller köper rätt längd på kabel helt enkelt. Upplever du skillnad med kabel anslutet jämfört med wifi 2.4 / 5 GHz ? 
  4. Hur funkar det över hela dygnet - Är det bättre sent på kvällarna ? För det är skillnad på hur belastningen dvs antal personer brukar nätet samtidigt under dagen . Därav kan det vara kapacitetsbrist ,som är bra och kika upp med kundservice så att säga . 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Vad jag ser ,beroende på vart du ungefär bor  - så ger kartan känslan över att det ska vara bättre än vad du upplever nu . 

Kanske blev lite tekniskt här men hojta till så kan jag förtydliga / hjälpa :) 

Men som sagt man får testa sig till , notera information och helt enkelt ha tålamod.

Men i korthet : 

  1. Se över vart du får bäst täckning . Notera ner (“ Vart ,När, (tid) , Svarstid, Antal staplar ,Hastigheter upp & ner , även RSSI RSRP om du kan få ihop det .
  2. Få en bild över om det är samma problem under hela dygnet  räcker och göra något test  morgon , middag, kväll & natt ( innan när man ska lägga sig) .Kan också vara relevant och skriva ner informationen och tidpunkt . 
  3. Spela med nätverks kabel - Ska göra det bättre snarare än sämre iaf . Om du nu har möjlighet med kabel. Där får man mer raka hastigheter utan förluster av trådlöst teknik.
  4.  Om inga förbättringar har gjorts - Så gör en “Täcknings Anmälan “ hos Kundtjänst så får dom se vad dom kan göra ihop med tekniker . 
  5. Se över hur långt avtal du har kvar - Om man kan förlänga med ny & modernare teknik . 

Tror det är dessa tips jag kan ge dig för stunden . 

Hoppas det kan bli något bättre. 

@Forslind 

Mvh F 

 

 

Hej , 

Vad jag förstår så har du haft detta “Mobila bredband” ett tag då du har “Huawei 535” som router . Och den erbjuds inte längre sen en bra tid tillbaka . Nu är det en bättre med namn “ Huawei b818 “ . 

Vid kontakt - Gjorde ni ingen “Täckningsanmälan “ ? Och har du haft problemen under hela din avtalstid ? Hur länge så fall ? 

Antingen kan man uppgradera sig för 100 kr / månaden för den bättre routern . Eller alternativ att du är nära på förnya ditt avtal och kan lösa surf/router i paket . För denna kan göra en skillnad för dig , förhoppningsvis stor men svårt och säga här och nu . 

Jag förstår dig helt med detta då jag själv är i samma situation och också experimenterat, Gjorde en Täckningsanmälan som jag rekommendera dig att göra med “Kundservice “  om ni inte redan har gjort det .Svarstid dvs Ping - Är A & o när man spelar . Hellre stabil och bra svarstider än höga hastigheter enligt mig . När man väl har laddat ner spel så behövs det inte jätte höga hastigheter , bara svarstiderna är stabila!. Denna kan du använda, antingen i webbläsaren eller som APP .   https://www.speedtest.net/sv

  1. Använder du “ Huawei AI Life “ Appen som är för deras routrar  ? alternativt webb inloggningen,har för mig det är samma för denna http://192.168.8.1/html/index.html?noredirect som det är för “b818” . Inloggningsuppgifterna ska sitta på baksidan av denna router .  Genom Webbläsaren kan du se på “Avancerat → System → Enhets information .Längre ner där ska du se värden “ RSRP & RSSI” “RSRP” Bör vara under -100 , Helst så lågt som ner till -44 till -80 . Och “RSSI” bör vara ett värde på : -85 eller lägre tal för vara hyfsat . Här kan man testa med att uppdatera längst ner på sidan och förflytta routern & antennen till olika platser i hemmet och få en bild över om det kan ge någon skillnad .Även vid start så ser du staplarna “1-5 “ över hur bra täckningen är.  I Deras Applikation för mobiler Android / Ios ( iPhone ) kan man logga in med uppgifterna från baksidan och se vid inloggat läge .1. Se täcknings staplarna för 4G och “3” som operatör . Längre ner på sidan så finns valet “ Show more” och sen ett val/verktyg som heter “ Optimize Location” . Där kan man också få lite överblick om vart i bostaden det kan ge bättre signal helt enkelt. Vore bra med penna & papper och skriva ner om man ska göra sånt här . Men kan vara värt för och få något bättre svarstider & hastigheter. Det är för övrigt aldrig fel att köra “ Device update “ när man ändå är i menyn. Det är lite komplicerat med täckning , man får ge de lite tid och tålamod och testa sig fram över bästa resultat tyvärr. . https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-router/
  2. Vad är det för Antenn du köpt för utsidan ? Är den på marknivå / bords höjd utomhus eller har du fått upp den högre upp beroende på vad det är för antenn du köpt . 
  3. Beroende på hur du kan koppla in dig med nätverks kabel. SÅ skulle jag rekommendera att köra med en nätverks kabel i “CAT 6 / CAT 6a” . Ibland står det på kabeln vad det är för någon. Men bör ju ha fått med en hyfsat bra vid köpet av routern . Men dom är ju korta så man kanske inte använder sig av den då , och kanske kör wifi istället eller köper rätt längd på kabel helt enkelt. Upplever du skillnad med kabel anslutet jämfört med wifi 2.4 / 5 GHz ? 
  4. Hur funkar det över hela dygnet - Är det bättre sent på kvällarna ? För det är skillnad på hur belastningen dvs antal personer brukar nätet samtidigt under dagen . Därav kan det vara kapacitetsbrist ,som är bra och kika upp med kundservice så att säga . 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Vad jag ser ,beroende på vart du ungefär bor  - så ger kartan känslan över att det ska vara bättre än vad du upplever nu . 

Kanske blev lite tekniskt här men hojta till så kan jag förtydliga / hjälpa :) 

Men som sagt man får testa sig till , notera information och helt enkelt ha tålamod.

Men i korthet : 

  1. Se över vart du får bäst täckning . Notera ner (“ Vart ,När, (tid) , Svarstid, Antal staplar ,Hastigheter upp & ner , även RSSI RSRP om du kan få ihop det .
  2. Få en bild över om det är samma problem under hela dygnet  räcker och göra något test  morgon , middag, kväll & natt ( innan när man ska lägga sig) .Kan också vara relevant och skriva ner informationen och tidpunkt . 
  3. Spela med nätverks kabel - Ska göra det bättre snarare än sämre iaf . Om du nu har möjlighet med kabel. Där får man mer raka hastigheter utan förluster av trådlöst teknik.
  4.  Om inga förbättringar har gjorts - Så gör en “Täcknings Anmälan “ hos Kundtjänst så får dom se vad dom kan göra ihop med tekniker . 
  5. Se över hur långt avtal du har kvar - Om man kan förlänga med ny & modernare teknik . 

Tror det är dessa tips jag kan ge dig för stunden . 

Hoppas det kan bli något bättre. 

@Forslind

Mvh F 

 

 

Hej! Det är ungefär samma dygnet runt.

1. Vi har testat att flytta runt routern i lägenheten (den är ju inte så stor så har inte så många valmöjligheter)

2. Det är ungefär samma dygnet runt, varierar ibland. Men har märkt att så fort morsan sätter igång netflix på chrome casten så spikar det upp till 1100+ ping och allting fryser sig.

3. Jag spelar med en nätverkskabel (tror Cat6) ikopplad i routern för att få bäst prestanda.

4. Ska försöka göra en täckningsanmälan Tack för tipset!

Antennerna jag köpte var 2st Delock externa antenner med 3m kabel. Har placerat dem vid dem fönster som är riktade mot närmsta masten, märkte ingen skillnad.

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej ! Ursäkta för lite senare svar , inte kunnat vara ansluten på några dagar.

Okej ,då är det nog bra med Täckningsanmälan där . Nu vet jag ju inte så mycket mer än att det gäller “Oskarshamn” och “Lägenhet” . Och tycker i regel att man inte ska lämna mer uppgifter än möjligtvis sitt “Område” för att kunna se på täcknings kartan . Möjligtvis “ Centrala Oskarshamn” tex . Men för kundtjänst på telefon är ju en annan sak. 

Men tänkte på just det då , hur ser det ut just på erat område på kartan. Relevant är väll egentligen och kika 3G & 4G. 

 https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 

Sen hur många staplar på routern får du som bäst, ska finnas 1-5 synligt på framsidan av den. 

Dessa Delock antenner du skaffat - Vad har dom för “dB” styrka och jobbar dom i mimo ? 

Är det möjligtvis dessa du köpt 2 st av : 

https://www.google.com/shopping/product/15893183869848173179?q=Delock+externa+antenn&prds=eto:8777908859564303007_0;6286707570788273352_0;11842998484925139279_0&sa=X&ved=0ahUKEwitvbTj5sP1AhUBiYsKHXRDDz4Q9pwGCAY

Om det nu är fallet så förstår jag varför du inte uppnår någon förbättring.

 

  1. Vad jag förstår det som så har du så hög “Svarstid/ Ping” som runt 70 när du belastar erat internet själv via kabel. Men även förekommer att det sticker iväg emellanåt .

    1. Det kan jag tipsa om mer för att få mer stabilitet i form av (Täckning ,Svarstider / Ping “) och möjligtvis bättre hastigheter är att testa och låsa routern på 3G. Vet inte om jag nämnt det i all text här , men är tyvärr för trött för granska mer noggrant ;) Så lika bra och säga det igen så fall. Och se vad du får för ping, hastigheter , symbol ikoner för täckning på routern mm. Och om det funkar för dig & likväl som för din mor med netflix.

    Dessvärre så är det ju så att spelande/gaming är beroende av bra svarstider då det är i realtid ,likaså tex live sport. Men för strömnings tjänster så är det en annan historia. Då det buffras dvs ligger i förväg för att det man streamar ska börja hacka. Eftersom det inte är någon live funktion. Dock så ska jag inte säga för mkt då jag ej själv brukar netflix och liknande så mycket.


     Och jag själv spelar ju cs go bland annat och jag skulle nog packa ihop och sluta spela om det vore 70 ping och över tyvärr . Det finns ingen chans till att all positionering stämmer överens för dig jämfört med hur dina motspelare ser dig i spelet. Redan vid 50 skulle jag säga att gränsen går.

    2.Beroende på vad det är för extra antenner du köpt , att returnera dom om dom inte utgör någon förbättring. Är lite beroende på exakt vad det är för några så att säga . Så för tidigt att säga. För tråkigt och ha betalat för något som man inte har behov av att bruka och inte gör någon förbättring, och kanske är någon annan som har behov av dessa istället. Saker kommer alltid att säljas på nytt . Men är detta fel produkt för dig så är det ju relevant. 

    3. Se över hur lång bindningstid ni har kvar på er router/mobilt internet . Då eran “Huawei 535” - Är en äldre & lägre prestanda mässigt än vad “3” erbjuder i dagens läge i form av “ Huawei b818” -  för chans för att få just täckning. Men det kan man ju diskutera med kundtjänst vid samma veva som tex en “Täckningsanmälan” . Den kan man iaf ha på bindningstid separat eller ihop med abonnemang. Har för mig tillägget för denna hårdvara är 100 kr /månaden. Men ah värt och kika upp detta iaf :) Kan dock inte lova förbättringar.

    4. Som hör lite ihop med punkterna 1-3 . Är att så som du säger att när din mamma drar igång Netflix via Chromecast så sticker det iväg . Det jag skulle tipsa om är tyvärr så att man sätter tider/gränser för när du kan spela , och när hon kan se på netflix . Vad jag vet så finns det ju även också val på vad för kvalitet man ser på hos dom , där kanske man ska fundera över på att gå ner i upplösning, då det är desto högre upplösning desto mer bandbredd drar det . 

    Men det är lite gammaldags knep som förr i tiden. Och är ju ingenting som ska vara en lösning långsiktigt. Men kortsiktigt är det värt och kika på.

    5. För mig jag hade något mer att tipsa om….Men åt upp det , så kanske kommer tillbaka :) 

 

Jag är lite osäker på när man använder antenner, mimo antenner eller liknande . Att routern stänger av sina 3G/4G antenner när man ställer in på att köra på antenn läge .Och rent teoretiskt i mitt huvud så kan det bli en sämre täckning med antenn än via routerns antenner. Men detta får vara osagt. Vid auto läge så gör routern beslut för stunden vad som är bäst kan jag tänka mig . Väljer man Extern , så stänger man av dom interna antennerna , och självklart interna då kör man bara på routerns antenner. 

Oftast så är det ju så med teknik att saker och ting är inte bättre än svagaste länken.

@Forslind 

Mvh F 

Svara