Besvarat

Väldigt svag täckning i Vidja

  • 12 March 2020
  • 1 svar
  • 158 visningar

Min företags telefon/abonnemang har tyvärr bedrövlig täckning hemma i Vidja. Den är lika svag inne som ute. Både i ett hörn i trädgården och i sovrummet så försvinner den sista stapeln av täckningen helt och hållet. Jag väljer oftast att använda Messanger när jag ringer folk då de brukar inte höra mig när jag är hemma. Är jag ute så klättrar jag upp på en berghäll för att få lite bättre täckning. Jag hör dem oftast bra men jag hörs dåligt eller försvinner helt - om det kan vara en ledtråd till problemet.
Så har jag haft i flera års tid nu. Min bror tycker att jag borde ta tag i det och anmäla problemet. Jag skulle antagligen bytt mitt abonnemang om det inte abonnemanget inte tillhört mitt jobb. 
Vidja är bara någon kilometer från Farsta i Stockholm så det är inget jag förväntar mig. Innan jobbet bytte hade vi Telia och då var täckningen perfekt. Min fru har Telia idag och grabben har MyBeat och de har inga problem. Jag har bra täckning på andra ställen så det verkar dom problemet är lokalt. 
Vi har ett ganska rejält berg nära vårt hem dom säkert stör täckningen men det skumma är som sagt attTelia och MyBeat har en perfekt täckning på samma område.

Jag kollade täckningskartor och enligt den så ska jag ha ”Mkt god täckning” vilket inte stämmer alls.


 

icon

Bäst svar av Moby 12 March 2020, 23:42

Visa original

1 svar

Användarnivå 3
Emblem

Låter, precis som du är inne på, som att berget avskärmar signalerna från Tres sändare. Troligen är den placerad i annan riktning än Telias. Det som kan lösa ditt problem är att Tre har VoWifi vilket innebär att du kan använda ditt wifi för samtal och sms även om täckningen är dålig. Det fungerar för övrigt  redan nu med Messenger men för vowifi  behöver du en nyare telefon. Om ditt wifi inte når ut i trädgården i dagsläget så kan en annan placering av routern vara en lösning värd att prova.

Svara