Skip to main content
Svar

Varför är 5G ofta så segt?

• August 25, 2025
  • 1 svar
  • 137 visningar

Hej!

Min 5G i iPhone15 är ofta segt.

4G är mer stabil och snabbare.

Min extra uppkoppling är också på samma läge - alltid 4G läge nuförtiden.

Kan jag göra för något ?

Bäst svar av Martin 20 år med 3

Hej!

Kan jag göra för något ?

@Sukenobu Hej 🌞

Jag kan hålla med dig i vissa fall är 4g stabilare än 5g. Men det beror oftast på vilken teknik som används där ni befinner er?

4g+ som är en LTE-A teknik är väl utbyggt och ett robust nät hos 3.

Tittar man på 5g så är det en DSS-teknik som delar frekvensband med LTE-A dynamiskt beroende på trafiken i nätet och alla operatörer bygger sitt nät på detta vis.

Du får oftast bättre uppladdningshastigheter med 5g men annars är det precis som ni skriver, bättre att bara köra 4g+ istället. 

Har ni tillgång till 5g+ så kan mobilen nyttja C-bandet (tillsammans med LTE-A) och det ger bättre upp/nerladdningshastighet. 

Ingen operatör i Sverige har ett publikt 5g nät som är helt fristående från LTE-A, ett så kallat Stand Alone. 

Så ta 5g lite med en nypa salt än så länge...

1 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Hej!

Kan jag göra för något ?

@Sukenobu Hej 🌞

Jag kan hålla med dig i vissa fall är 4g stabilare än 5g. Men det beror oftast på vilken teknik som används där ni befinner er?

4g+ som är en LTE-A teknik är väl utbyggt och ett robust nät hos 3.

Tittar man på 5g så är det en DSS-teknik som delar frekvensband med LTE-A dynamiskt beroende på trafiken i nätet och alla operatörer bygger sitt nät på detta vis.

Du får oftast bättre uppladdningshastigheter med 5g men annars är det precis som ni skriver, bättre att bara köra 4g+ istället. 

Har ni tillgång till 5g+ så kan mobilen nyttja C-bandet (tillsammans med LTE-A) och det ger bättre upp/nerladdningshastighet. 

Ingen operatör i Sverige har ett publikt 5g nät som är helt fristående från LTE-A, ett så kallat Stand Alone. 

Så ta 5g lite med en nypa salt än så länge...