Skip to main content
Nykomling
August 25, 2025
Besvarat

Varför är 5G ofta så segt?

• August 25, 2025
  • 1 svar
  • 279 visningar

Hej!

Min 5G i iPhone15 är ofta segt.

4G är mer stabil och snabbare.

Min extra uppkoppling är också på samma läge - alltid 4G läge nuförtiden.

Kan jag göra för något ?

Bäst svar av Martin 20 år med 3

Hej!

Kan jag göra för något ?

@Sukenobu Hej 🌞

Jag kan hålla med dig i vissa fall är 4g stabilare än 5g. Men det beror oftast på vilken teknik som används där ni befinner er?

4g+ som är en LTE-A teknik är väl utbyggt och ett robust nät hos 3.

Tittar man på 5g så är det en DSS-teknik som delar frekvensband med LTE-A dynamiskt beroende på trafiken i nätet och alla operatörer bygger sitt nät på detta vis.

Du får oftast bättre uppladdningshastigheter med 5g men annars är det precis som ni skriver, bättre att bara köra 4g+ istället. 

Har ni tillgång till 5g+ så kan mobilen nyttja C-bandet (tillsammans med LTE-A) och det ger bättre upp/nerladdningshastighet. 

Ingen operatör i Sverige har ett publikt 5g nät som är helt fristående från LTE-A, ett så kallat Stand Alone. 

Så ta 5g lite med en nypa salt än så länge...

1 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
August 25, 2025

Hej!

Kan jag göra för något ?

@Sukenobu Hej 🌞

Jag kan hålla med dig i vissa fall är 4g stabilare än 5g. Men det beror oftast på vilken teknik som används där ni befinner er?

4g+ som är en LTE-A teknik är väl utbyggt och ett robust nät hos 3.

Tittar man på 5g så är det en DSS-teknik som delar frekvensband med LTE-A dynamiskt beroende på trafiken i nätet och alla operatörer bygger sitt nät på detta vis.

Du får oftast bättre uppladdningshastigheter med 5g men annars är det precis som ni skriver, bättre att bara köra 4g+ istället. 

Har ni tillgång till 5g+ så kan mobilen nyttja C-bandet (tillsammans med LTE-A) och det ger bättre upp/nerladdningshastighet. 

Ingen operatör i Sverige har ett publikt 5g nät som är helt fristående från LTE-A, ett så kallat Stand Alone. 

Så ta 5g lite med en nypa salt än så länge...

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.