Skip to main content
Fråga

Varför är det samma hastighet på 5G som 4G, borde vara snabbare

• January 17, 2026
  • 2 svar
  • 66 visningar

5G ska finnas i Tullinge, men får max 40 mbit. Lånat ett Tele2 simkort och får 10 gånger snabbare hastighet (5G). Varför är 3g:s 5G så dålig i Tullinge ?
Samma router, samma externa antenn. Verifierat att jag har väldigt bra signal i alla tester. Så det är inte utrustningen som är problemet.

Täckningskarta Tullinge
5G+ = ingen
5G = Mycket god
4G = Mycket god

Ställde denna fråga till Tre: vad är hastighets skillnaden mellan 4g och 5g
Svaret: 5G är betydligt snabbare än 4G, med potentiella hastigheter över 1 Gbps, medan 4G normalt når runt 100 Mbps. Upplev lägre latens och högre kapacitet med 5G!

Ställde en till fråga: Vad är nomalhastighet ?

Svaret: En normalhastighet är den surfhastighet du kan uppnå där du befinner dig. Kanske finns det inte en mast tillräckligt nära dig, eller så är det något annat som stör.
I vårt 5G-nät kommer du upp i normalhastigheter mellan 200-600Mbit/s.

Men sen om man går till denna webbsida: https://community.tre.se/naet-och-taeckning-51/naet-taeckning-22
Där står följande:
Femte generationens teknik (NR, NSA). Det ger dig möjlighet att surfa i mycket högre hastigheter. I dagsläget är 5G “NSA” (NoStandAlone) vilket betyder att du behöver ha tillgång till 4G för att kunna ansluta till 5G.
Hastighet: 10-100 Mbit/s nedlänk. Frekvensband: 2100 Mhz.

Så man har motstridiga uppgifter på Tre gällande 5G. Först påstår man att 5G är betydligt snabbare än 4G, med potentiella hastigheter över 1 Gbps.
Sedan har man uppgift om 5G “NSA” som har hastighet 10-100 Mbit/s.

Satte routern till enbart 5G NR, tappade kontakten. Det kan jag förstå för 5g+ finns inte (3.4-3.8 GHz, 2.3 GHz)
Som jag ser det så är det så kallade 5G i Tullinge inget 5G, det är samma sak som 4G.

Tele2:s 5G är ett riktigt 5G, och ger hastigheter mellan 400-700 Mbit/s
Tyvärr sitter jag fast med bundet avtal med Tre, men kommer att gå över till Tele2 så fort bindningstiden går ut...

2 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@M_P_T Välkommen till 3 Community 

Det ser ut att stämma att Tullinge är utbyggt med 5g DSS på 2100-bandet. I praktiken enligt mina egna erfarenheter så ger 5g DSS bättre uppladdningshastigheter jämfört med 4g. Nedladdningshastigheterna är som 4g. 5g DSS ger ett mer stabilt nät så mjukvaran kan fördela trafiken bättre efter behov och användare. Enkelt sagt, ja 5g DSS är snarlikt 4g fast med lite mer teknik bakom. Hastigheterna är inte det viktigaste utan mer ett stabilt nät som klarar av kapacitet skulle jag säga är prio 1. Tele2 och Telenor bygger i sitt gemensamma nät N4M ut lite snabbare ja men samtidigt jobbar dom också på samma sätt med 5g, eget på C-bandet och DSS.

5g+ lyser med sin frånvaro i Tullinge ser jag, kanske ​@Tomas3 kan svara på om det blir utbyggnad där? 

Tomas3
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+2
  • 3Medarbetare
  • January 20, 2026

Vi har inte satt ett datum när 5G+ kommer byggas i i Tullinge ännu.