Skip to main content

När jag startar om min router så kommer 2.4G Upp på ett, men 5G-nätet I Wi-Fi listan kan dröja över 10 minuter! Innan det går att Connecta. Jag kan inte minnas att det alltid har varit så. Jag är nyfiken på varför det dröjer så länge, om jag kan påverka själv att få fram det snabbare eller om det bara kommer vara så:) Det gäller på både mobiltelefoner och datorer så det är lika överallt.

Hej ​@Schenne, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Att 5 GHz-nätverket dyker upp senare än 2.4 GHz efter omstart av routern är inte helt ovanligt. Det kan bero på att 5 GHz-bandet ibland tar lite längre tid att initialisera, särskilt om routern analyserar omgivningen för att hitta en optimal kanal med minimal störning.

Tyvärr finns det inte alltid något man kan göra själv för att snabba upp processen, men ett tips är att se om det finns en tillgänglig uppdatering till din routers mjukvara – ibland kan sådana detaljer förbättras via uppdateringar.

Annars är det inget fel i sig. Har det fungerat annorlunda tidigare och nyligen börjat bete sig så här, kan det vara värt att kontakta vår bredbandsavdelning genom att ringa in till oss, så kan de hjälpa dig att kika på detta! 🙂

Lämna en kommentar